Lista strat materialnych Ob.d.L kwatermistrza (Gen.Qu.) 6.Abt na wrzesień 1939 roku
– analiza w świetle niemieckich dokumentów archiwalnych. „Latający ołówek” Dornier Do 17 (Fernaufklärer)
MARIUS EMMERLING
Dwusilnikowe samoloty dalekiego rozpoznania Do 17 były bardzo trudne do zestrzelenia. Po pierwsze latały bardzo wysoko i z reguły nie były osiągalne dla kanonierów dział przeciwlotniczych, po drugie, „latające ołówki”, jak je nazywano ze względu na ich długi kadłub i owalną sylwetkę, były dla polskich myśliwców po prostu za szybkie. Mimo że Dorniery niemalże nieustannie wisiały nad polskim terytorium, straty eskadr (F) podczas kampanii polskiej należy uznać za marginalne.
DORNIER DO 17F I P
Luftwaffe posiadała 1.09.1939 roku 24 eskadry dalekiego rozpoznania, które były wyposażone w Do 17 (22 eskadry) lub He 111 (dwie eskadry). Ponadto sześć Do 17P latało w eskadrze meteorologicznej Wettererkundungsstaffel 26 (Westa 26). Pozostałe eskadry meteo posiadały wyłącznie He 111J, łącznie 20 samolotów. W regularnych jednostkach Luftwaffe znajdowało się zatem 268 Do 17 i 40 He 111, z których ok.270 było gotowych do natychmiastowego przeprowadzenialotu bojowego (por. Tabela 1). Kolejne Dornierystały do dyspozycji poszczególnym jednostkom Stukaw ilości po trzy maszyny na dywizjon (w sumie 24Do 17F lub P).
Na wschodzie operowało osiem regularnych eskadr w zakresie 1. Floty Powietrznej oraz sześć kolejnych w zakresie 4. Floty Powietrznej. Także maszyny z LG 2 (Lehrgeschwader 2) wykonywały sporadyczne loty bojowe nad Polską. 10.(F)/LG 2 przeprowadzała nawet nocne bombardowania celów militarnych (np. w nocy z 3 na 4 września eskadra zaatakowała zakłady azotowe w Mościcach i elektrownię w Pruszkowie). Ubytki Fernaufklärer wyniosły we wrześniu 1939 roku ok. 38 samolotów, w tym 28 maszyn ze szkodami od 60–100%. Pośród strat całkowitych dziewięć samolotów uległo zniszczeniu wskutek wypadków (w tym dwa na zachodzie).
Dokument pod sygnaturą RL 2 III/1025 podaje o jeden stracony samolot mniej (czyli w sumie 37 ubytków),nbrakuje prawdopodobnie jakiegoś uszkodzenia do 60%. Nie wiadomo jednak dlaczego i jak do tego doszło. Możliwe, że nieumyślnie pominięto tu samolot z 2.(F)/11 postrzelony 2 września, który pojawia się na listach strat kwatermistrza dopiero po trzech dniach.
Pełna wersja artykułu w magazynie TWH Nr Specjalny 2/2016