Londyńsko-olimpijska strefa bez lotów


David Oliver


 

 

 

 

Londyńsko-olimpijska

 

strefa bez lotów

 

 

 

 

W ubiegłym roku brytyjski rząd ogłosił wprowadzenie tymczasowych ograniczeń ruchu w przestrzeni powietrznej w południowo-wschodniej Anglii na czas tegorocznych letnich Igrzysk Olimpijskich oraz Paraolimpiady w Londynie, by skutecznie ochronić najważniejsze olimpijskie obiekty przed potencjalnymi zagrożeniami z powietrza.

 

 

Od tamtego czasu we współpracy z brytyjskim Zarządem Lotnictwa Cywilnego – CAA (Civil Aviation Authority), podjęto szeroko zakrojone prace mające na celu jak najlepsze zrozumienie skutków, jakie mogą wywołać wprowadzone restrykcje. Wraz z tymi działaniami eksperci ds. bezpieczeństwa wykonali dalsze analizy ryzyka związane z londyńskimi olimpiadami. W wyniku wątpliwości wniesionych ze strony prywatnych a także komercyjnych przedsiębiorstw lotniczych, wprowadzono zmiany w pierwotnym planie, by zminimalizować wpływ ograniczeń dla szeregu użytkowników przestrzeni powietrznej bez uszczerbku dla bezpieczeństwa olimpiad.

Przestrzeń powietrzna nad środkowym Londynem, a także nad Wioską Olimpijską, zostanie objęta ograniczeniami w okresie od 14 lipca do 15 sierpnia 2012 r. Nieco mniejszy zestaw restrykcji będzie wprowadzony w życie na czas paraolimpiady w Londynie, odbywającej się między 16 sierpnia a 12 września 2012 r. Dodatkowe ograniczenia mogą być wprowadzone w dowolnej chwili.

 Statki powietrzne nie będą dopuszczone do operowania w obrębie strefy zakazanej, chyba że przeszły kontrolę załogi, pasażerów, a także bagażu w zgodzie z aktualnym programem ochrony, dotyczy to też samolotów przylatujących oraz odlatujących z lotnisk London Heathrow, London City, RAF Northolt, Biggin Hill i pod kontrolą Krajowego Nadzoru Ruchu Lotniczego – NATS (National Air Traffic Services)

 Statki powietrzne będące w podporządkowaniu policji, służb ratunkowych oraz służb nadzoru a także zaangażowane w relacjonowanie igrzysk w telewizji nie będą podlegać wyżej wymienionym restrykcjom. Zwolnione z restrykcji oraz podlegające innym warunkom kontroli będą także loty cywilne z lotnisk Denham, Fairoaks i White Waltham, a także londyńskiego heliportu w Battersea – wszystkie ulokowane w strefie zamkniętej – bezpośrednio oraz w granicach strefy ograniczonej.

Od 16 sierpnia do zamknięcia Wioski Paraolimpijskiej, 12 września 2012 r., strefy bez lotów i strefa o ograniczonym ruchu powietrznym zostaną zastąpione przez trzy mniejsze osobne obszary ograniczonej przestrzeni powietrznej nad środkowym Londynem oraz Wioską Olimpijską. Dostęp do tej przestrzeni powietrznej zostanie ograniczony, jedynymi statkami powietrznymi, które będą mogły w niej operować będą te, które wcześniej były uprawnione do korzystania ze strefy zamkniętej, natomiast wyjątkowe zezwolenia zostaną przyznane w związku z operacjami londyńskiego heliportu.

Dodatkowo, strefa zakazu lotów zostanie wprowadzona nad miejscem, gdzie będą odbywać się olimpijskie regaty żeglarskie w Weynmouth na południowo-wschodnim wybrzeżu Wielkiej Brytanii od 14 lipca do 8 września 2012 r., od poziomu powierzchni aż do 3000 stóp nad poziomem morza. Wszystkie statki powietrzne mają zakaz wlotu do tej strefy za wyjątkiem policji, ratunkowych służb medycznych, maszyn SAR straży przybrzeżnej, statków powietrznych zapewniających transmisję telewizyjną, zaplanowanych lotów IFR do, a także z portu lotniczego w Bournemouth i w końcu wybranych statków powietrznych ministerstwa obrony. Jednakże w przypadku zmian w okolicznościach brytyjski rząd zastrzega sobie prawo do wprowadzenia dodatkowych ograniczeń jeśli zaistnieje taka potrzeba.

Poza złożonością zadań związanych z potrzebą stworzenia ograniczeń w przestrzeni powietrznej na terenie w, a także w okolicy jednego z największych europejskich miast w czasie pierwszego tygodnia Igrzysk Olimpijskich Wielka Brytania jest gospodarzem jednej z największych na świecie imprez lotniczych – Farnboroug International Air Show. 14 lipca tymczasowo kontrolowana przestrzeń powietrzna zostanie włączona w ramy strefy ograniczonej, a także w dwa dni później w ramach Fly Away Day (dnia odlotów) gdy wszystkie statki powietrzne z wystawy statycznej oraz te, które brały udział w pokazach muszą opuścić teren imprezy, chyba że uzyskały specjalne zezwolenie. Oznacza to 150 dodatkowych odlotów dziennie, łącznie da to 300 przemieszczeń statków powietrznych w tej strefie na dzień.

 

 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 8/2012

Wróć

Koszyk
Facebook
Twitter