LOTAMS. Za wrotami hangarów

Marek Górecki
Trudno wyobrazić sobie lotnisko bez wyspecjalizowanej kadry technicznej. Niesprawny samolot komunikacyjny oznacza opóźnienie, frustrację pasażerów, późniejsze dostarczenie przesyłek kurierskich, a w konsekwencji mniejszy zarobek dla właściciela maszyny. Dostawcy usług związanych z obsługą techniczną samolotów mają w portach lotniczych pełne ręce roboty nie tylko w przypadku awarii, lecz także podczas rutynowych przeglądów. Na warszawskim Lotnisku Chopina jednym z takich przedsiębiorstw jest LOTAMS – od wielu lat odpowiadający za stan techniczny samolotów, między innymi PLL LOT.
Z kart historii
Na lotnisku imienia Fryderyka Chopina działa kilka przedsiębiorstw zajmujących się obsługą techniczną statków powietrznych. Wśród nich jest LOTAMS, od zawsze łączony z naszym narodowym przewoźnikiem PLL LOT. Początki spółki sięgają 1925 roku, kiedy to działająca jeszcze na Lotnisku Mokotowskim Polska Linia Lotnicza Aerolot utworzyła pierwszą bazę techniczną. Pod koniec grudnia 1928 roku Aerolot połączył się z przewoźnikiem Aero, dając początek Liniom Lotniczym LOT. Tym samym 1 stycznia 1929 roku baza techniczna została oficjalnie związana z historią LOT-u i przez wiele dekad stanowiła jego część. W kolejnych latach przeniosła się ona do nowo powstałego Portu Lotniczego Warszawa-Okęcie, a podczas drugiej wojny światowej jej działalność (jak i działalność przewoźnika PLL LOT) była zawieszona do 1945 roku.
Baza zapewniająca zaplecze techniczne lotowskim maszynom poszerzała działalność stopniowo wraz z wprowadzaniem do użytku kolejnych typów i modeli samolotów. Największym motorem napędowym dla dalszego rozwoju okazał się okres transformacji ustrojowej w Polsce i lata 90. ubiegłego wieku, kiedy to LOT rozpoczął modernizację floty. Mechanicy firmy zdobywali uprawnienia na obsługę maszyn produkowanych w krajach zachodnich, na różne wersje samolotów Boeing 767, Boeing 737 z serii Classic, ATR-42 i ATR-72 oraz Embraery 145. W późniejszych latach były to pierwsze modele z rodziny E-Jet, co było dużym wyzwaniem, ale i wyróżnieniem dla inżynierów, ponieważ LOT jako pierwsza linia na świecie zaczął korzystać z brazylijskich odrzutowców komunikacji regionalnej nowej generacji.
Formalne zmiany skutkujące powstaniem firmy LOTAMS zaszły w roku 2010. 13 lipca pion zajmujący się kwestiami technicznymi został wydzielony ze struktur LOT-u i zaczął funkcjonować jako samodzielna spółka: LOT Aircraft Maintenance Services. Właścicielem 100% udziałów firmy pozostał jednak narodowy przewoźnik i ten stan rzeczy utrzymał się do marca 2012 roku, kiedy to wszystkie udziały spółki trafiły do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Jednocześnie LOTAMS zacieśnił współpracę z Embraerem, stając się Autoryzowanym Centrum Serwisowym dla brazylijskich samolotów, a niebawem podpisując także umowę dotyczącą magazynowania części zamiennych. W kolejnych latach firma poszerzyła zakres działalności, zdobywając uprawnienia do obsługi technicznej dodatkowych typów silników montowanych w obsługiwanych już modelach samolotów. W ofercie LOTAMS pojawiły się też nowe typy statków powietrznych, systematycznie wzbogacających przede wszystkim flotę PLL LOT: Boeing 737 Next Generation, Bombardier DHC8-400, Boeing 777 i Boeing 787 Dreamliner. Producenci tych maszyn zapewniają wsparcie w obsłudze technicznej dostarczonych maszyn, zapewniając szczegółową dokumentację techniczną i pomoc merytoryczną oraz organizując szkolenia.
LOTAMS posiada szereg międzynarodowych uprawnień, wśród których jednym z najważniejszych jest wydany przez ULC certyfikat zatwierdzający firmę w zgodności z PART-145, system kwalifikacji i certyfikacji personelu badań nieniszczących (NDT) oraz certyfikacje wydane przez stosowne instytucje różnych państw zatwierdzających LOTAMS jako organizację obsługową. Chociaż nadal największym klientem pozostaje PLL LOT, LOTAMS obsługuje również linie lotnicze krajów Unii Europejskiej, ale też z bardziej odległych regionów świata, jak Brazylia, Meksyk, Izrael, Burkina Faso czy Tanzania, w tym te znajdujące się w ścisłej czołówce największych przewoźników europejskich i światowych.
Głównym obszarem działania LOTAMS jest Polska, a jej głównym klientem są linie lotnicze operujące w Warszawie. W razie potrzeby jednak obsługa liniowa może być zapewniona przez LOTAMS na terenie lotnisk w Rzeszowie, Krakowie, Katowicach, Modlinie, Poznaniu, Gdańsku i we Wrocławiu, a także w każdym innym miejscu na świecie.
Zatrudniająca 854 osoby firma ma siedzibę w Warszawie przy ulicy Komitetu Obrony Robotników, tuż obok Portu Lotniczego imienia Fryderyka Chopina. Warszawska infrastruktura LOTAMS to przede wszystkim cztery hangary różniące się wielkością, przeznaczeniem i datą budowy. W największym hangarze, oznaczonym numerem 4, znajduje się siedziba zarządu spółki oraz większość biur. Przestrzeń hangarowa umożliwia obsługę pięciu maszyn, w tym obsługę bazową Boeinga 737 oraz 787 i Embraera z rodziny E-Jet. Hangary 1. i 2. mają po jednym slocie obsługowym, przy czym ten pierwszy jest dostosowany do mycia i malowania samolotów. Hangar 2. z kolei przeznaczony jest dla obsługi B767, a 3. dostosowano do obsługi trzech wąskokadłubowych statków powietrznych. Ponadto LOTAMS dysponuje magazynami o łącznej powierzchni 5600 m², w których znajduje się około 15 000 części rotacyjnych i około 40 000 części zużywalnych.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 3/2018