Lotnictwo austriackiej policji
Stefan Degraef i Edwin Borremans
Austriacka Flugpolizei posiada osiemnaście śmigłowców, które są rozmieszczone w kilku bazach lotniczych. Jest to siedem EC135P2+, cztery AS350B1, dwa AS355F2, dwa AS355N Ecureuil oraz jeden Bell 206B Jet Ranger III. Jesienią ubiegłego roku na wyposażenie Flugpolizei wszedł pierwszy, fabrycznie nowy AS350B3 Ecureuil, zastępując jednego ze starszych AS355F2, którego resurs się skończył, a remont u producenta uznano za nieopłacalny.
Poniedziałek, 18 maja 2016 r., godzina 10:00. Biało-czerwono-niebieski śmigłowiec Airbus EC135P2, kod wywoławczy „Police Alpha”, wystartował z płyty postojowej międzynarodowego lotniska Wiedeń-Schwechat w Austrii. Ten wyposażony w głowicę FLIR śmigłowiec należy do austriackiej Flugpolizei (jednostki Lotnictwa Policji), a jego zadaniem jest monitorowanie okolic lotniska na długo przed przybyciem rejsowego lotu pasażerskiego z Tel Awiwu (Izrael), które to połączenie jest obsługiwanego wspólnie przez linie Austrian i El Al. Załoga śmigłowca sprawdza wszelką podejrzaną aktywność potencjalnych przestępców i w razie konieczności przekazuje informację o tym do sił naziemnych policji, pozostając na straży do chwili dostawienia rękawa do Boeinga 737-900 z El-Al lub Airbusa A320-214 Austrian Airlines. Następnie w oczekiwaniu na lot powrotny do Izraela, EC135P2 odlatuje w stronę podmiejskiej dzielnicy Klosterneuburg, aby pomóc austriackim saperom Wojsk Lądowych (Entminungsdienst des Bundesheeres) w unieszkodliwianiu pochodzącej z czasów II wojny światowej 250-kilogramowej amerykańskiej bomby lotniczej. Rolą śmigłowca jest kontrolowanie przestrzegania przez przechodniów wydzielonej na ziemi strefy bezpieczeństwa. W ciągu sześćdziesięciu minut stara bomba zostaje pomyślnie rozbrojona. Nim śmigłowiec zawróci na lotnisko w Schwechat celem zabezpieczenia powrotnego lotu do Tel Awiwu, w międzyczasie załoga sprawdza okolice autostrad i parkingów, które monitoruje się pod kątem ewentualnej obecności przemytników ludzi (zwanych „schlepperami”), którzy „pomagają” uchodźcom w ich nielegalnej drodze w kierunku zachodnim przez Szlak Bałkański.
Ten pojedynczy, lecz obfitujący w wiele zdarzeń wylot doskonale ilustruje podstawowe zadania austriackiej Flugpolizei, która, stanowiąc element podległych austriackiemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych (Bundesministerium fur Inneres) sił policyjnych, pełni rolę dozorową oraz udziela wsparcia służbom bezpieczeństwa publicznego (Blaulicht Organisationen) podczas operacji policyjnych.
Nowoczesna flota śmigłowców
Flugpolizei została utworzona w połowie lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku w odpowiedzi na pilną potrzebę udzielenia powietrznego wsparcia na rzecz cywilnych i wojskowych służb ratowniczych w nękanym częstymi lawinami Tyrolu (górski region Austrii). Początkowo austriackie Lotnictwo Policji miało na wyposażeniu pojedynczy samolot typu Piper PA-18 Super Cub, lecz stopniowo stało się jednostką nowoczesną, z dość pokaźną flotą śmigłowców i dysponującą dużymi możliwościami. Aby usprawnić wsparcie dla oddziałów naziemnych siły operacyjne Lotnictwa Policji (Flugpolizeioperates) obecnie działają z siedmiu wysuniętych baz lotniczych (Flugzeinsatzstellen, FEST), które zostały rozsiane po całym kraju.
Terenowa różnorodność Austrii, począwszy od łatwo dostępnych równin w północnej Austrii (Niederösterreich), a skończywszy na położonych w zachodniej Austrii alpejskich obszarach Tyrolu, gdzie szczyty gór sięgają 3800 metrów (Grossglockner), wymusiła stworzenie uniwersalnej floty śmigłowców. Przez wieki geograficzne położenie Austrii w Europie Środkowej uczyniło z niej miejsce krzyżowania się szlaków w przepływie towarów i ludzi z zachodu na wschód oraz południe Europy. Niezliczone kolumny ciężarówek codziennie przetaczają się przez dobrze utrzymaną sieć krajowych autostrad. Od 2015 r. nastąpił napływ dużej liczby nielegalnych uchodźców, którzy z pomocą przemytników podróżują przez Austrię do Niemiec w nadziei na lepszą przyszłość.
Powyższe wyzwania związane z bezpieczeństwem wewnętrznym kraju oraz dodatkowo zwalczanie wzmagającego się ostatnio w całej Europie zagrożenia terrorystycznego spadły na barki austriackiej policji i innych formacji bezpieczeństwa publicznego, co przekłada się na zwiększenie obciążenie pracą operacyjną dla wciąż niezbyt dużej, lecz sprawnie działającej Flugpolizei.
Podobnie jak w innych europejskich policyjnych jednostkach śmigłowcowych, główne zadania Flugpolizei można podzielić na kilka kategorii: wsparcie austriackich organów ścigania, poszukiwanie i ratownictwo, wsparcie władz i organizacji lokalnych oraz szkolenie personelu latającego i obsługowego. Większość misji (ok. 70%) wykonuje się w celu wsparcia typowych działań policyjnych: ochrony lotnisk i granic, kierowanie ruchem drogowym, poszukiwanie i podejmowanie osób zaginionych, działania przeciwpożarowe oraz zadania wsparcia w trwających śledztwach kryminalnych.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 1-2/2017