Długoterminowa prognoza Airbusa dla Europy Środkowej i Polski

 


Jerzy Liwiński


 

Długoterminowa prognoza Airbusa

 

dla Europy Środkowej i Polski

 

Najnowsza długoterminowa prognoza Airbusa „Global Market Forecast 2007–2026” szacuje, że w najbliższych dwudziestu latach linie lotnicze Europy Środkowej zakupią 458 samolotów, o wartości 32 mld dolarów, z tego polscy przewoźnicy 48 szt., o wartości 4 mld dolarów.

 

 

 



Europejski Airbus jest czołowym producentem samolotów komunikacyjnych na świecie. Ubiegły rok był dla niego rekordowy zarówno pod względem produkcji jak i sprzedaży: 1458 zamówień brutto (największa ilość na świecie), 1341 zamówień netto, 453 wyprodukowane samoloty, a portfel niezrealizowanych zamówień wynosi 3421 sztuk. Obecnie produkuje 13 różnych typów samolotów: od najmniejszych 107-miejscowych A318 po megatransportowce 555-miejscowe A380. Prognoza dla świata Airbus opublikował kolejną edycję długoterminowej prognozy rynku transportu lotniczego. Opracowanie to nosi nazwę „Global Market Forecast” (Prognoza Rynku Światowego) i obejmuje lata 2007- 2026. Szacuje wielkość ruchu lotniczego w poszczególnych regionach świata oraz rozwój ilościowy samolotów komunikacyjnych, o pojemności powyżej 100 miejsc. Przygotowanie kolejnej edycji prognozy było poprzedzone analizą ruchu lotniczego realizowanego na 300 najbardziej obciążonych trasach oraz zmian ilościowych floty, będącej w wyposażeniu 700 przewoźników pasażerskich i 177 towarowych. Według komentarza do prognozy przedstawionego przez dyrektora operacyjnego Airbusa ds. klientów Johna Leahy`ego: Transport lotniczy to bez wątpienia kwitnąca branża, która przyczynia się do rozwoju gospodarczego i wytwarzania bogactwa na całym świecie. Jesteśmy zdeterminowani, żeby mieć zasadniczy wpływ na uczynienie jej jak najbardziej efektywnej, dzięki dostarczaniu zaawansowanych technologicznie produktów. Analitycy rynku transportu lotniczego Airbusa prognozują, że w latach 2007-2026 średnioroczny wzrost gospodarczy na świecie wynoszący około 3%, będzie generować roczne przyrosty pracy przewozowej: pasażerów – 4,9% i ładunków – 5,8%. Praca przewozowa pasażerów wzrośnie z obecnych 4,4 bln pkm (pasażerokm) do 11,5 bln pkm (w 2026 r). Największy ruch pasażerski będzie się odbywał na liniach wewnętrznych USA – 1,5 bln pasażerokm – pkm (13,1% światowego ruchu), Europy Zachodniej – 0,99 bln pkm (8,6%) i Chin – 0,91 bln pkm (7,9%). Wykonana praca przewozowa ładunków wzrośnie z obecnych 190 mld tkm (tonokm) do 540 tkm, a największy ruch towarowy będzie realizowany na trasach Chiny-Ameryka Północna – 72 mld tkm (13,3% światowego ruchu), Chiny-Europa Zachodnia – 39 mld tkm (7,2%) oraz na liniach wewnętrznych USA – 41 mld tkm (7,6%). Realizacja prawie trzykrotnego wzrostu pracy przewozowej pasażerów będzie wymagać podwojenia floty, przy jednoczesnym zwiększeniem liczby miejsc. Ilość samolotów pasażerskich (powyżej 100 miejsc) wzrośnie z obecnych 13 284 do 28 534 szt. (w 2026 r.).


Ciąg dalszy w numerze


 

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter