SAAB 37 Viggen (cz.II)
Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
SAAB 37 Viggen
(cz. II)
Początkowo Viggeny miały zastąpić jedynie uderzeniowe i rozpoznawcze Lanseny, służąc równolegle z myśliwskimi Drakenami. Kiedy jednak w 1970 r. stanęła kwestia budowy nowego samolotu myśliwskiego dla Królewskich Szwedzkich Sił Powietrznych, coraz częściej zaczęto brać pod uwagę Viggena, jako punkt wyjścia do opracowania przyszłego myśliwca. Było to znacznie tańsze rozwiązanie, niż opracowanie nowego samolotu od zera.

W 1971 r. rozwiązanie takie zaaprobowała rządowa Komisja ds. Sił Zbrojnych i prace nad myśliwskim Viggenem (czasem nieoficjalnie nazywano go Jaktviggenem) ruszyły w październiku 1972 r., po uruchomieniu rządowych funduszy.
Wzmocniony silnik
Myśliwska wersja samolotu, oznaczona JA 37, była bardzo zmodyfikowaną odmianą Viggena. Samolot został wyposażony w nową wersję silnika RM8, znaną jako RM8B. Była to „myśliwska” odmiana silnika, przy czym zmiany objęły nie tylko zwiększenie ciągu. Przede wszystkim chodziło o poprawienie stabilności pracy jednostki napędowej przy częstych i gwałtownych zmianach prędkości obrotowej silnika w czasie manewrowych walk powietrznych, przyspieszenie wejścia do pracy dopalacza, a także o zmniejszenie dymienia, by utrudnić wzrokowe wykrycie myśliwca przez przeciwnika. Aby uzyskać założone parametry silnika, zdecydowano się przeprojektować wentylator i sprężarkę niskiego ciśnienia. W miejsce dwustopniowego wentylatora i czterostopniowej sprężarki niskiego ciśnienia zastosowano trójstopniowy wentylator i trójstopniową sprężarkę niskiego ciśnienia. Przy okazji przeprojektowano aerodynamikę łopatek sprężarki i turbiny, co poprawiło parametry przepływu powietrza i gazów przez silnik. Zmieniono też konstrukcję wtryskiwaczy zarówno w komorze spalania jak i w dopalaczu, zwiększając efektywność spalania paliwa. Niewielki wzrost ciągu uzyskano natomiast poprzez zwiększenie temperatury gazów przed turbiną, co z kolei było możliwe dzięki zastosowaniu poprawionych stopów stalowych w łopatkach turbin. Ciąg bez dopalania RM8B wzrósł z 65,6 kN do 72,1 kN, z dopalaniem zaś ze 115,6 kN do 125,0 kN. Silnik RM8B został po raz pierwszy uruchomiony na hamowni w sierpniu 1972 r. W locie silnik testowano począwszy od września 1974 r., na przebudowanym siódmym prototypie oznaczonym teraz SAAB 37-71. RM8B stał się jednostką napędową myśliwskiej wersji JA 37 i tylko tej wersji. Nigdy nie montowano tego silnika w żadnej innej odmianie, nawet podczas dokonanych modyfikacji tych wersji.
Ciąg dalszy w numerze