Lotnictwo Wojskowe Francj

 


Sławomir Bartosik, Marek Łaz, Robert Senkowski


 

 

 

Lotnictwo Wojskowe Francji

 

 


Francuskie lotnictwo wojskowe na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zmieniało dwukrotnie swą strukturę organizacyjną, dostosowując ją do szybko zmieniającej się sytuacji polityczno-militarnej zarówno w Europie jak i na całym świecie. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zmiany polityczne w Europie Centralnej i Wschodniej, rozwiązanie Układu Warszawskiego oraz poszerzenie NATO spowodowały znaczące zmiany zarówno w strukturze, jak również w wyposażeniu jednostek lotniczych. W nowym stuleciu brak realnego niebezpieczeństwa ze strony jakiegokolwiek kraju europejskiego, bliskie kontakty polityczne z Rosją, ale jednocześnie zagrożenie ze strony niektórych państw azjatyckich, jak również ze strony organizacji terrorystycznych, wymogły decyzje o likwidacji baz na północy i wschodzie kraju i wzmocnieniu struktury obronnej w części południowej.


 
 


Od początku lat dziewięćdziesiątych stopniowo modernizowano wyposażenie jednostek lotniczych, wycofując przestarzały sprzęt. I tak w czerwcu 1994 r., po 29 latach eksploatacji wycofano ostatnią wersję samolotu Mirage III – myśliwsko-bombową, Mirage IIIE. Wersja szkolno-bojowa Mirage IIIB została również wycofana w tym samym czasie. W służbie pozostały jedynie egzemplarze wykorzystywane w centrach doświadczalnych. W tym samym roku zakończył służbę kolejny samolot z rodziny – myśliwsko-bombowy, Mirage 5F. Samolot skonstruowany i wyprodukowany dla izraelskich sił powietrznych zakończył swą „przymusową” służbę po 22 latach użytkowania w Armée de l’Air. W 1995 r. legendarny samolot Caravelle, użytkowany do zadań transportowych na średnie i krótkie odległości zakończył swą służbę w końcu tego roku w jednostce bazującej na wyspach Polinezji. Odrzutowy samolot szkolny Magister zaś został wycofany w czerwcu 1997 r. Począwszy od stycznia 1988 r. na wyposażeniu dywizjonu EA 59 bazującego w BA 105 Evreux-Fauville w służbie znajdowały się cztery samoloty C-160H Astarté przeznaczone do retranslacji, przede wszystkim do utrzymywania łączności z atomowymi okrętami podwodnymi uzbrojonymi w rakietowe pociski balistyczne. Wszystkie zostały wycofane w lipcu 2001 r. i przebazowane do Châteadun, gdzie są składowane. Dwa lata później, 1 września 2003 r., wycofano z eksploatacji kolejny samolot z rodziny Mirage – tym razem myśliwiec Mirage F1C. Kolejny rok to data wycofania lekkiego samolotu transportowego – Nord 262D Frégate (25 czerwca 2004 r.). Do wykonywania zadań transportowych na dużych odległościach Francja zamówiła 7 samolotów DC-8, z których dwa zostały przebudowane na wersję rozpoznania elektronicznego Sarigue. We wrześniu 2004 r. samoloty wersji transportowej zakończyły swoją służbę. W tym samym miesiącu ostatni samolot Sarigue po zaledwie trzech latach służby został przebazowany do Châteadun w celu składowania. 2005 r. był szczególnie ważny dla historii francuskich wojsk lotniczych – po wielu latach służby wycofano dwa legendarne samoloty. W czerwcu tego roku zakończył służbę strategiczny samolot bombowy, wykorzystywany w ostatnich latach jako rozpoznawczy – Mirage IV. Drugi natomiast, myśliwsko-bombowy Jaguar, został wycofany ze służby miesiąc później.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 10/2009

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter