Lotniczy MSPO 2017

Lotniczy MSPO 2017

Tomasz Kwasek

 

XXV Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego odbył się w dniach 5–8 września. Jak co roku znaczna część organizowanej przez Targi Kielce imprezy poświęcona była lotnictwu, tradycyjnie bowiem kielecki salon jest najlepszym miejscem do szerokiego zaprezentowania się przedsiębiorstw krajowych oraz podmiotów zagranicznych zainteresowanych polskim rynkiem zbrojeniowym.

Nowe śmigłowce wsparcia bojowego

Podczas trwania MSPO Inspektorat Uzbrojenia MON wysłał zapytania ofertowe do podmiotów uczestniczących w postępowaniu dotyczącym zakupu śmigłowców w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa, w wariancie specjalnym – dla pododdziałów wojsk specjalnych – CSAR/SOF.

W tym roku w Kielcach prezentowano dwa konkurencyjne śmigłowce: Leonardo HH-101A Caesar, czyli wersję ratownictwa bojowego maszyny AW101 Merlin, oraz Sikorsky S-70i Black Hawk w konfiguracji wielozadaniowej uzbrojonej. Śmigłowiec AW101 w wersji zbliżonej do prezentowanej w Kielcach maszyny włoskiej stanowi ofertę PZL Świdnik S.A., a Black Hawk – konsorcjum Polskich Zakładów Lotniczych sp. z o.o. i Sikorsky. Śmigłowce rywalizują z ofertą konsorcjum Airbus Helicopters i Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A., obejmującą maszyny H225M Caracal.

Prezentowany Caesar (nr seryjny: 50257/MM.81864, nr boczny: 15-01), czyli najnowocześniejszy wariant śmigłowca Merlin (AW101-611) produkowanego w zakładach Yeovil, należy do 15° Stormo z bazy Cervia i jest jednym z 12 zamówionych przez siły powietrzne Włoch. Maszyna jest wyposażona zgodnie z przeznaczeniem w sprzęt ratowniczy, a sensory i systemy wsparcia misji obejmują: radar AESA Leonardo/Selex ES Gabbiano, głowicę optoelektroniczną Star Safire 380HD, lidar Leonardo/Selex ES LOAM, system samoobrony z układem ostrzegania o opromieniowaniu laserowym Selex RALM, stacją ostrzegawczą o zbliżających pociskach rakietowych AN/AAR-60, urządzeniami walki radioelektronicznej oraz wyrzutnikami pułapek termicznych i przeciwradiolokacyjnych. W skład awioniki wchodzą szyfrowane systemy łączności, w tym satelitarnej, i wymiany danych, w tym Link-16. Śmigłowiec dysponuje również sondą do tankowania paliwa w locie.

Kabina ładunkowa o wymiarach 6,5 × 2,49 × 1,83 m i dopuszczalnym obciążeniu 500 kg na m2 ma rampę tylną o wymiarach 2 × 1,95 m. Maksymalna liczba przewożonych żołnierzy na fotelach antyudarowych wynosi 26, a rannych w pozycji leżącej – 16. W wariancie ratownictwa bojowego i wsparcia sił specjalnych załoga liczy 5–6 osób, a maszyna może zabrać na pokład do 20 ludzi. Konfiguracja ładowni obejmuje fotele lub siedziska albo nosze z rannymi oraz wyposażenie medyczne. Uzbrojenie obejmuje trzy sześciolufowe karabiny maszynowe M134D kal. 7,62 mm, montowane w oknach po obu stronach kadłuba i na tylnej rampie z zapasem amunicji 3 × 4400 nabojów. Caesar ma opancerzone fotele załogi i osłonę balistyczną stanowisk operatorów broni pokładowej oraz zasadniczych systemów śmigłowca.

Konkurencyjny śmigłowiec S-70i był prezentowany w wersji wielozadaniowej uzbrojonej w dwa karabiny maszynowe M-134D na wysięgnikach w oknach bocznych kabiny ładunkowej. Maszyna miała zabudowaną pod nosową częścią kadłuba głowicę optoelektroniczną Lockheed Martin Infirno. W wariancie uzbrojonym, nazywanym Armed Black Hawk, producent oferuje możliwość integracji ze śmigłowcem krajowych środków ogniowych, produkowanych w Mesko S.A. i Zakładach Mechanicznych Tarnów S.A.

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 10-11/2017

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter