Szkolenie polskiego personelu latającego w Wielkiej Brytanii podczas II wojny światowej
Wojtek Matusiak
Szkolenie polskiego personelu latającego
w Wielkiej Brytanii podczas II wojny światowej
Opracowania dotyczące udziału polskich lotników w II wojnie światowej zwykle koncentrują się na działaniach bojowych. O procesie szkolenia najczęściej wspomina się w kontekście przedwojennej „Szkoły Orląt” w Dęblinie i Szkoły Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w Bydgoszczy/ Krośnie. Tymczasem wszyscy polscy lotnicy, nawet ci z wieloletnim doświadczeniem w jednostkach przedwojennego Lotnictwa Wojskowego, po przybyciu do Wielkiej Brytanii przechodzili tam powtórne szkolenie.
Zasady szkolenia w Wielkiej Brytanii W okresie II wojny światowej normalny tok szkolenia personelu latającego RAF zaczynał się od dwuetapowego przeszkolenia naziemnego: wstępnego w Air Crew Training Centre (ACTC, Ośrodek Wyszkolenia Załóg Latających) i podstawowego w Initial Training Wing (ITW, Skrzydło Wstępnego Szkolenia). Po jego zakończeniu następował wstępny podział uczniów do dalszego szkolenia na specjalności personelu latającego. Dalsze szkolenie pilotów przebiegało następująco:
- ok. 12-tygodniowy kurs pilotażu w Szkole Początkowego Pilotażu (EFTS);
- 20-24 tygodnie podstawowego szkolenia na samolotach jednolub dwusilnikowych w Szkole Podstawowego Pilotażu (SFTS), po ukończeniu którego absolwenci otrzymywali prawo noszenia odznaki pilota;
- praktyka na stanowisku pilota w jednostce tyłowej (najczęściej w szkole innych specjalności personelu latającego albo w AACU), trwająca od kilku tygodni do kilku miesięcy;
- kurs szkolenia operacyjnego w Oddziale Wyszkolenia Bojowego (OTU), trwający od 8 do 24 tygodni, zależnie od rodzaju lotnictwa.