MAKS 2009

 


Piotr Butowski


 

 

 

MAKS 2009

 

Optymizm pompowany dotacjami państwowymi

 

 


Wystawę Mieżdunarodnyj Awiacjonno-Kosmiczeskij Sałon (MAKS 2009) w Żukowskim pod Moskwą otworzył 18 sierpnia rosyjski premier, Władimir Putin. Po obejrzeniu demonstracji samolotów w locie, a potem kilku pawilonów i fragmentu wystawy statycznej, Putin poprowadził w Żukowskim posiedzenie rządu poświęcone przyszłości przemysłu lotniczego. Co dwa lata wystawa MAKS umożliwia ocenienie głównych tendencji w rosyjskim przemyśle lotniczym. Najważniejszym trendem ostatnich dwóch lat jest rosnące wsparcie branży lotniczej przez dotacje z budżetu państwa. Coraz większy budżet wojskowy pozwala rosyjskiemu Ministerstwu Obrony składać bezprecedensowo duże zamówienia; wraz ze znaczącymi zakupami zagranicznymi daje to producentom samolotów wojskowych poczucie pewności. Ból głowy powoduje natomiast sytuacja w cywilnym sektorze przemysłu lotniczego.


 
 


Aleksiej Fiodorow, prezes Połączonej Korporacji Lotniczej (Objedinionnaja Awiastroitielnaja Korporacija, OAK) uważa, że przemysł lotniczy to jedna z niewielu gałęzi gospodarki, w której w tym roku – pomimo kryzysu finansowo-gospodarczego w świecie i w kraju – będzie wzrost. OAK podaje oficjalnie, że wielkość sprzedaży w 2009 r. wyniesie 119,2 mld rubli (11 mld złotych), o 39% więcej niż w 2008 r. (85,2 mld). Zaledwie 20% tej sumy pochodzi z sektora cywilnego, a 80% – z wojskowego; cały przyrost będzie osiągnięty w sektorze wojskowym. Zdaniem Fiodorowa, samolotami, które uratują rosyjski przemysł lotniczy będą myśliwce MiG-35, Su-35 i PAK FA.

Przemysł obronny ma wyciągnąć Rosję z kryzysu
Po 15-letniej przerwie rosyjskie siły powietrzne zamawiają nowe samoloty bojowe. Przed posiedzeniem rządu w Żukowskim, w obecności Putina został podpisany kontrakt na 64 nowe myśliwce Suchoja: Ministerstwo Obrony Rosji zamówiło w holdingu Suchoj 48 myśliwców Su-35, 12 Su-27SM oraz 4 Su-30M2 (to „zrusyfikowana” eksportowego wersja myśliwca Su-30MK2), wszystkie produkcji zakładu KnAAPO w Komsomolsku nad Amurem. Pierwsze cztery Su-27SM mają być dostarczone w 2010 r.; pozostałe Su-27SM i cztery Su-30M2 będą dostarczone w 2011 r., natomiast dostawy Su-35 mają ruszyć w 2012 r. i zakończyć się w 2015 r. Przy okazji – jest to pierwszy w ogóle w historii wystaw MAKS kontrakt na samoloty bojowe. Wartość kontraktu wynosi ponad 80 mld rubli (8 mld złotych). Właściwie nowe będą tylko myśliwce Su-35; w pozostałych przypadkach zostaną wykorzystane płatowce robione wcześniej dla Chin (Su-27SM) i dla Wietnamu (Su-30MK2), ale z różnych względów nieodebrane. Jeszcze wcześniej, w grudniu 2008 r. Suchoj dostał kontrakt na 32 bombowce taktyczne Su-34 za 40 mld rubli z dostawą w latach 2010–2013 (obecnie trwa realizacja poprzedniego zamówienia na sześć Su-34 wstępnej partii; trzy z nich już dostarczono). Korporacja RSK MiG ma obiecane zamówienie na 48 myśliwców MiG-35S oraz na 24 myśliwce pokładowe MiG-29K. Kontrakt na MiG-35S będzie zawarty około 2011 r., po ukończeniu prób przez ten samolot. Jednakże zamówienie MiG-35S przez rosyjskie siły powietrzne jest związane z przetargiem na myśliwce dla Indii: jeśli MiG-35 nie wygra przetargu w Indiach, to Siły Powietrzne Rosji mogą zrezygnować z zakupu. Trwają dostawy 34 myśliwców MiG-29SMT/UBT odrzuconych przez Algierię. W przygotowaniu jest kontrakt na 62 samoloty szkolno-bojowe Jak-130, ponad realizowany obecnie kontrakt na 12 Jak-130 wstępnej partii. Będzie także zamówiona partia kilkunastu samolotów szkolno-bojowych Su-25UBM. W sumie jest to prawie 150 już zamówionych nowych samolotów bojowych i około 150 obiecanych zamówień – liczby niewyobrażalnie duże jeszcze parę lat temu.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 10/2009

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter