Salon MAKS 2011
Piotr Butowski
Salon MAKS 2011
(cz. II)
Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej pochwaliły się podczas salonu MAKS 2011 swoimi najnowszymi nabytkami. Pierwsze duże zamówienie na nowe samoloty wojskowe we współczesnej Rosji, po ponad dziesięcioletnim okresie posuchy po rozpadzie ZSRR, Ministerstwo Obrony złożyło w maju 2005 r. Było to zamówienie na 12 odrzutowych samolotów szkolnych Jak-130, które miały być dostarczone w latach 2006-2007; faktycznie pierwszy samolot przekazano wojsku w 2010 r. i dostawy nie zostały jeszcze zakończone. W tym samym 2005 r. Ministerstwo Obrony Rosji zawarło z Suchojem trzyletni kontrakt na dostawę 18 samolotów bombowych Su-34. To zamówienie zostało również zawalone: kontrakt został anulowany po dostarczeniu zaledwie pięciu bombowców, po jednym w latach 2006-2008 oraz dwóch w 2009 r.

Pierwsze doświadczenie nie było więc zbyt zachęcające i kolejne zamówienie na samoloty bojowe Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej złożyło dopiero po trzech latach: w grudniu 2008 r., w zamian za anulowany kontrakt na 18 samolotów bombowych Su-34 zamówiono 32 takie bombowce z dostawą w latach 2010-2013. Pierwsze cztery samoloty z tego kontraktu (z numerami bocznymi od 06 do 09) przyleciały do ośrodka badań wojskowych w Lipiecku w grudniu 2010 r. W 2011 r. zakład NAPO w Nowosybirsku obiecuje przekazać sześć takich samolotów bombowych, a począwszy od 2012 r. – po dwanaście bombowców rocznie. W salonie MAKS 2011 uczestniczyły trzy Su-34: samolot z numerem bocznym 48 należący do biura konstrukcyjnego Suchoja towarzyszył T-50 i Su-35 we wspólnym przelocie, samolot z numerem 04 należący do Sił Powietrznych Rosji pokazał akrobację pilotowany przez gen. Aleksandra Charczewskiego, dowódcę ośrodka w Lipiecku, trzeci zaś samolot z numerem 08, również ze składu sił powietrznych stał na wystawie statycznej. Głównodowodzący Sił Powietrznych Rosji Aleksander Zelin zapowiedział podczas MAKS, że rosyjskie siły powietrzne kupią 120 samolotów bombowych Su-34 i wyposażą nimi pięć baz lotniczych. Pierwszą jednostką operacyjną wyposażoną w bombowce Su-34 ma być 7000. AB w Woroneżu, obecnie mająca Su-24M; pod koniec tego roku Woroneż ma otrzymać pierwsze sześć samolotów. Su-34 jest samolotem niepodobnym do innych, niemającym odpowiednika na zachodzie. Jest to ważący 38 240 kg bombowiec taktyczny, którego głównym zadaniem jest przełamywanie obrony powietrznej przeciwnika i izolacja rejonu działań bojowych, to jest wykonywanie uderzeń w głębi terytorium przeciwnika w locie z prędkością do 1400 km/h na wysokości 200 m. Dlatego Su-34 ma opancerzoną kabinę pilotów i zabiera 8 ton uzbrojenia, w tym rakiety przeciwradiolokacyjne Ch-31P i Ch-58 oraz rakiety radiokomendowo-telewizyjne dalekiego zasięgu Ch-59M. Po założeniu kontenerów specjalistycznych Su-34 przekształca się w samolot walki elektronicznej albo rozpoznawczy.
Nowe odmiany Su-27
Kolejną serię zamówień Ministerstwo Obrony złożyło dwa lata temu, podczas wystawy MAKS 2009: zamówiono wtedy cztery myśliwce Su-30M2, 12 Su-27SM(3) oraz 48 Su-35S. Zamówienie na Su-30M2 i Su-27SM(3) jest w miarę proste do wykonania, gdyż oba te samoloty były w produkcji wcześniej, trzeba tylko wymienić ich wyposażenie z odmiany eksportowej na rosyjską. Dwumiejscowy Su-30M2 to „zrusyfikowany” wariant eksportowego samolotu Su-30MK2, sprzedawanego do Chin, Wenezueli, Indonezji i innych państw. Wszystkie cztery zamówione samoloty zostały wyprodukowane pod koniec 2010 r. W rosyjskich siłach powietrznych Su-30M2 służą jako samoloty szkolne dla jednomiejscowych zmodernizowanych Su-27SM i dlatego przydzielono je do tych samych baz, co Su-27SM: jeden (z numerem bocznym 20) trafił do bazy lotniczej w Dzmegi, jeden (z numerem 40) do Centralnaja Ugłowaja, a dwa (10 i 30) – do 6972. AB w Krymsku na Kaukazie; z numerem bocznym 10 przybył na MAKS 2011.
W lutym 2011 r. baza w Krymsku dostała też pierwsze cztery Su-27SM(3) z numerami od 51 do 54 (samolot 51 był na wystawie); pozostałe osiem Su-27SM(3) jest oczekiwanych w Krymsku pod koniec tego roku. Wcześniej zakład KnAAPO w Komsomolsku nad Amurem zmodernizował 55 myśliwców Su-27 do postaci Su-27SM i przekazał je do baz w Dzemgi i Centralnaja Ugłowaja. W odróżnieniu od Su-27SM, myśliwce Su-27SM(3) to samoloty nowej produkcji. Ich wyposażenie zostało po raz kolejny ulepszone; m.in. Su-27SM(3) ma cyfrową awionikę, podobną do tej z Su-35. W uzbrojeniu wersji Su-27SM(3) dodano nową rakietę „powietrze-powietrze” średniego zasięgu K-77-1; po raz pierwszy rakieta K-77-1 została odpalona z myśliwca Su-27SM(3) w końcu września 2010 r. Uprzedzając pytanie o wariant Su-27SM(2) powiem, że był taki projekt, ale nie został zrealizowany. Miał to być zmodernizowany samolot z systemem uzbrojenia (w tym radarem Irbis) wziętym z myśliwca Su-35. Jednakże na pokładzie Su-27 brakowało zapasu energii elektrycznej dla obsługi nowego radaru; żeby umożliwić jego pracę trzeba by znacznie bardziej przerobić Su-27, co uznano za nieopłacalne.
Jak widać, pierwszy kontrakt podpisany na MAKS 2009 jest zrealizowany, drugi – prawie zrealizowany. Gorzej jest z trzecim, na 48 myśliwców Su-35S z dostawą w latach 2012-2015. W wystawie MAKS 2011 udział wzięły dwa samoloty Su-35: pierwszy prototyp z numerem bocznym 901 codziennie uczestniczył w pokazach w powietrzu, drugi zaś z numerem 902 stał na wystawie statycznej. Niestety, oba są już dobrze znane z poprzednich wystaw. Nie zobaczyliśmy trzeciego samolotu tego typu (a pierwszego wersji Su-35S zamówionej przez rosyjskie siły powietrzne), który obecnie jest w badaniach w Achtubinsku. Dość niespodziewanie, na konferencji prasowej na tydzień przed MAKS głównodowodzący Siłami Powietrznymi Rosji Aleksander Zelin zganił Suchoja za realizację programu Su-35S. Stworzenie tego samolotu traci tempo, powiedział, dodając, że wyposażenie Su-35 ustępuje samolotom amerykańskim. Jeśli tak, to niedobrze to rokuje również T-50 PAK FA, który jest przecież programem nieporównanie trudniejszym w realizacji, niż Su-35.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 11/2011