Michael Wittmann – największy as pancerny?
Przemysław Skulski
W wielu opracowaniach poświęconych działaniom niemieckich formacji pancernych można znaleźć informację, że najskuteczniejszym dowódcą czołgu w czasie II wojny światowej był Michel Wittmann. Informacja ta nie jest jednak precyzyjna. Wittmann bez wątpienia był znakomicie wyszkolonym żołnierzem, który perfekcyjnie opanował sprzęt, na którym walczył. Miał też wypracowana taktykę walki, która okazała się skuteczna przede wszystkim na froncie wschodnim. Jednak wizerunek niepokonanego asa pancernego został wykreowany przez niemiecką propagandę, której Wittmann był pupilem. Mimo nimbu niezwyciężoności niemieckiemu pancerniakowi nie było dane przeżyć wojny – zginął w sierpniu 1944 roku we Francji. Do dziś jego życie, jak i śmierć budzą kontrowersje i spory pomiędzy historykami oraz pasjonatami militariów.
Z chłopskiej zagrody do StuG-a
Michael Wittmann urodził się 22 kwietnia 1914 roku w chłopskiej rodzinie w wiosce Vogelthal położonej w pobliżu bawarskiego miasteczka Beilngries (Oberpfalz). Dzieciństwo i wiek młodzieńczy spędził w rodzinnej wiosce, pomagając w prowadzeniu gospodarstwa. W połowie lat 30. XX wieku w życiu Wittmanna zaszły bardzo istotne zmiany. W 1934 roku, mniej więcej rok po dojściu władzy przez Adolfa Hitlera, rozpoczął pracę w Freiwillige Arbeitdienst (Ochotnicza Służba Pracy). Wittmann wykazywał się dużym zaangażowany, co wynikało nie tylko z jego sumienności, lecz także z identyfikacji z ideologią nazistowską. Już jesienią 1934 roku jako ochotnik rozpoczął służbę w Reichswerze, trafiając do 10. kompanii 19. pułku piechoty stacjonującego w Freising w pobliżu Monachium. Służbę zakończył we wrześniu 1936 roku w stopniu Gefreitra. Życie „cywila” nie trwało jednak długo. Przez kilka tygodni Wittmann pracował jako robotnik kolejowy w Reichertshofen, ale już w październiku 1936 roku zgłosił się do nowo tworzonej formacji wojskowej – Allgemeine-SS. Po przejściu rygorystycznych testów Wittmann został przydzielony do 1. Sturm der 92. Ingolstädter SS-Standarte stacjonującej w Ingolstadt, jednak wkrótce wstąpił do SS-Verfügungstruppe (jednostki dyspozycyjne SS), a następnie trafił do 17. kompanii Leibstandarte SS Adolf Hitler, która była pancerną jednostką rozpoznawczą, a jej wyposażenie stanowiły samochody pancerne Sd.Kfz 222 i Sd.Kfz 232. W ciągu dwóch lat Michael Wittmann sukcesywnie awansował w hierarchii wojskowej. Służbę rozpoczął jako kierowca, a później został dowódcą jednego z wozów w Panzerspäh-Zug (pluton rozpoznawczy).
Pełna wersja artykułu w magazynie TW Historia 6/2016