Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego – Kielce 2020
Tomasz Kwasek
Tegoroczna, 28. edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego odbyła się w wyjątkowym reżimie epidemicznym. Uwarunkowania prawne i praktyczna kalkulacja części wystawców spowodowały, że w imprezie wzięło udział znacznie mniej wystawców niż w latach ubiegłych. Niemniej jednak pojawiło się kilka nowości z zakresu lotnictwa wojskowego i służb publicznych.
Program Kondor
W ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął fazę analityczno-koncepcyjną nowego projektu zakupu śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP, w szczególności dla Marynarki Wojennej. W grudniu 2019 roku opublikowano ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia procedury dialogu technicznego w sprawie dostawy od czterech do ośmiu wielozadaniowych morskich śmigłowców pokładowych w ramach projektu „Wielozadaniowego morskiego śmigłowca pokładowego Marynarki Wojennej” kryptonim Kondor. IU MON poszukuje maszyn o maksymalnej masie startowej nieprzekraczającej 6500 kg. Śmigłowce Kondor mają mieć zdolności do poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) oraz radiolokacyjnego wskazania celów (RWC) dla środków przeciwokrętowych. Projekt zakłada zakup śmigłowców wraz z pakietem logistycznym oraz szkoleniem personelu latającego i technicznego. Jego celem jest pozyskanie następcy czterech maszyn pokładowych Kaman SH-2G Super Seasprite, obecnie będących na stanie 43. Bazy Lotnictwa Morskiego z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej i operujących z obu polskich fregat typu Oliver Hazard Perry. Kondory mają być zakupione również na potrzeby planowanych nowych polskich fregat (oficjalnie „okręty wielozadaniowe klasy fregata ze zdolnością do dowodzenia zespołem okrętów uderzeniowych”) kryptonim Miecznik. Do udziału w dialogu technicznym zgłosiło się dziewięciu potencjalnych wykonawców: Airbus Helicopters SAS, Bell Textron Inc., Elbit Systems Ltd., Enamor Sp. z o.o., General Dynamics Mission Systems – Canada Inc., Kaman Aerospace Corporation, Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu (PZL-Mielec) i WSK PZL-Świdnik S.A. (Leonardo Polska). Określona w wymaganiach maksymalna masa startowa na poziomie 6500 kg ogranicza krąg potencjalnych konstrukcji, które mogły zostać zaoferowane.
W czasie tegorocznego MSPO szczegóły oferty WSK PZL-Świdnik S.A., będącego częścią włoskiej firmy Leonardo, zaprezentował Marco Lupo, prezes Leonardo Poland Sp. z o.o. Oferta dotyczy dostawy ostatecznie ustalonej przez stronę polską liczby śmigłowców AW159 Wildcat wraz z pakietem logistycznym oraz szkoleniem personelu latającego i technicznego gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Marco Lupo podkreślił, że śmigłowiec AW159 jest już w służbie w siłach zbrojnych Filipin (marynarka wojenna), Republiki Korei (marynarka wojenna) oraz Wielkiej Brytanii (lotnictwo sił lądowych i marynarka wojenna), gdzie zbiera doskonałe opinie. Maszyna jest wyposażona w systemy zadaniowe przeznaczone do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych oraz nawodnych, a zatem spełnia wymagania zamawiającego. Poza tym możliwość zastosowania najnowocześniejszych, tak jak w zamówionych przez Polskę śmigłowcach AW101 ZOP/CSAR, elementów wyposażenia zadaniowego, jest w ocenie przedstawicieli Leonardo dodatkowym argumentem za wyborem AW159 dla Marynarki Wojennej RP (m.in. torped zop MU-90 Impact, używanych już przez Marynarkę Wojenną na śmigłowcach SH-2G, Mi-14PŁ oraz na zakontraktowanych AW101).
W ocenie Marca Lupo liczba zamawianych przez Polskę śmigłowców w ramach projektu Kondor nie uzasadnia rozpoczęcia produkcji wybranych maszyn w kraju. Obecnie zakłady w Świdniku produkują elementy AW159, w tym statecznik śmigłowca, uczestnicząc w łańcuchu dostaw tego modelu. Możliwe jest rozszerzenie tej współpracy. Jeśli chodzi o obsługę maszyn, zasadnicze prace obsługowe przy płatowcu wykonywane byłyby w Polsce, a ich zakres byłby przedmiotem negocjacji ze stroną polską.
Bell Textron również przedstawił swoją propozycję w prowadzonym przez polski IU MON projekcie związanym z zakupem nowych śmigłowców Marynarki Wojennej. Według Joela Besta, Director Africa, America’s, Europe, Middle East, Central Asia Global Military Sales and Strategy w Bell, firma w programie Kondor proponuje odpowiednio wyposażoną, tj. zgodnie z polskimi wymaganiami, wersję śmigłowca Bell 412. Według Besta z uwagi na popularność tego śmigłowca rozwiązanie proponowane przez Bell zapewnia niski koszt eksploatacji przy wysokiej sprawności operacyjnej. Najnowsza wersja morska tego modelu powstała w ramach relatywnie nowego projektu i wykorzystuje najnowszą wersję platformy (płatowca) Bell 412EPI (Enhanced Performance Digital). Maszyny w tej odmianie zostały już wybrane przez nieujawnionego użytkownika (chodzi prawdopodobnie o Maroko, które zamówiło maszyny Bell 412EPI ASW). Zgodnie z deklaracjami przedstawiciela firmy szczegółowy zakres oferty będzie zależał od tego, jakie wymagania i warunki określi polskie MON w odpowiednich dokumentach formalnych (zapytanie o informację).
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 10/2020