Śmigłowce po hiszpańsku
Dirk Jan de Ridder, Menso van Westrhenen
Śmigłowce po hiszpańsku
Hiszpania jest obecnie państwem stosunkowo silnym militarnie, którego armia znajduje na przyzwoitym poziomie zaawansowania technologicznego, posiada dobrze wyszkolone kadry oraz mimo kryzysu nadal postępujące ograniczone projekty modernizacyjne. A wszystko to w otoczeniu państw stosunkowo stabilnych lub też takich, które nie mają żadnych zauważalnych wrogich zamiarów.
W skład Sił Zbrojnych Hiszpanii wchodzą trzy formacje: wojska lądowe liczące 75 000 żołnierzy, marynarka wojenna wraz z piechotą morską liczące 20 800 żołnierzy i siły powietrzne liczące 20 300 żołnierzy. Oprócz tego w Hiszpanii funkcjonuje Hiszpańska Legia Cudzoziemska, jako struktura szybkiego reagowania licząca 7000-8000 żołnierzy, Gwardia Cywilna, która posiada charakter policyjny licząca 70 000- 72 000 osób, Jednostka Kryzysowa Wojska licząca 4000 żołnierzy, Gwardia Królewska licząca 1500 żołnierzy z trzech formacji sił zbrojnych oraz Gwardii Cywilnej.
Wojska Lądowe Hiszpanii są największą formacją sił zbrojnych. W ich skład wchodzi m.in. Dowództwo Sił Lotniczych Armii ze sztabem w Colmenar Viejo w sile: 1. batalion śmigłowców bojowych w Almagro, 2. batalion śmigłowców ratowniczych w Bétera, 3. batalion śmigłowców transportowych w Agoncillo, 4. batalion śmigłowców transportowych w El Copero, 5. batalion śmigłowców transportowych w Colmenar Viejo oraz batalion łączności i grupa logistyczna w Colmenar Viejo. Ponadto Dowództwu Obszaru Kanaryjskiego, będącemu w bezpośrednim podporządkowaniu Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych Hiszpanii, podlega 6. batalion śmigłowców transportowych, bazujący na Wyspach Kanaryjskich.
W ich wyposażeniu znajduje się: 24 śmigłowce szturmowe Eurocopter Tigre (dostawa w toku), 17 ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47D Chinook, 16 średnich śmigłowców transportowych Eurocopter AS.332 Super Puma, 14 średnich śmigłowców transportowych Eurocopter AS.532 Cougar, 31 lekkich śmigłowców transportowych UH-1H, 6 lekkich śmigłowców transportowych Bell 212 (zastępowane przez śmigłowce NH90 zamówione w liczbie 38 sztuk), 28 lekkich śmigłowców wielozadaniowych MBB Bo 105 – część z tych maszyn działa jednak już w ramach sił Gwardii Cywilnej i 17 śmigłowców szkolnych Eurocopter EC-135T-2.
Czekając na Tygrysa
Battallón de Helicópteros de Attaque Número I (BHELA I – I Batalion Śmigłowców Szturmowych) to jedyna jednostka użytkująca śmigłowce bojowe w strukturach Sił Lądowych Hiszpanii. Założono ją w 1980 r. w Colmenar Viejo, ale w 1983 r., gdy latała na maszynach Bo-105 przeniesiono ją do Almagro, gdzie ukończono budowę nowej bazy lotniczej. We wrześniu 2003 r. zdecydowano, że śmigłowiec Tigre HAD (Helicóptero de Apoyo y Destrucción – Śmigłowiec Szturmowy i Wsparcia) zastąpi maszyny MBB Bo-105, znane lepiej jako Bölkow. Łącznie zamówiono 24 sztuki nowych wiropłatów, z czego 6 w wariancie HAP (Protection/Ochrona), zostało dostarczonych wcześniej w celach szkoleniowych, a ich modernizacja miała nastąpić później. Pozostałe 18 śmigłowców Tigre HAD miało zostać dostarczone między 2007 a 2011 r. Jednakże w czasie wizyty autorów w bazie, we wrześniu 2012 r., batalion nadal latał na pierwszych 6 z dostarczonych maszyn, a pierwsze śmigłowce w wersji HAD przechodziły testy w Albacete.
Przed przybyciem pierwszych śmigłowców Tigre do hiszpańskiej bazy, wiosną 2007 r., 8 pilotów wysłano na szkolenie do Francji. Początkowo prowadzono je przy fabryce Eurocoptera w Marseille-Marignane, a następnie Hiszpanie dołączyli do swoich francuskich i niemieckich kolegów w bazie Le Luc-Le Cannet. Pod koniec 2007 r. ukończyli oni szkolenie przygotowujące do lotów nocnych, już w bazie macierzystej. Obecnie zwykle piloci śmigłowców Tigre są szkoleni w Almagro, ale dwóch hiszpańskich pilotów-instruktorów na stałe przebywa także w szkole lotniczej w Le Luc, 2-3 hiszpańskich pilotów rocznie szkoli się bowiem właśnie we Francji. Na początku szkolenia studenci latają na przednim fotelu – w przeciwieństwie do innych śmigłowców bojowych, jest to miejsce pilota. Zależnie od wielu kryteriów, włączając w to doświadczenie pilota oraz jego status jako oficera lub podoficera, może on w późniejszym etapie przesiąść się na fotel operatora uzbrojenia. Dopóki w śmigłowcu prowadzącym jedno z miejsc zajmuje oficer, w drugiej maszynie na miejscu operatora uzbrojenia może zasiadać doświadczony podoficer. Siły Lądowe Hiszpanii pozwalają też niektórym pilotom zwiększać swoje doświadczenie na przednim fotelu.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 1/2014