Śmigłowiec Surion
Robert Czulda
Śmigłowiec Surion
Siły Zbrojne Republiki Korei przyjmują do służby kolejne śmigłowce Surion, które stanowią wspólne dzieło firm Korea Aerospace Industries i Eurocopter. Obie liczą, że ta nowoczesna maszyna stanie się interesującą ofertą eksportową.
Genezy śmigłowca Surion doszukiwać można się głowiec AH-1Z Viper oraz Turkish Aerospace Industries we wstępnie zainicjowanym jeszcze w 2002 r. programie KMH (Korean Multi-role Helicopter). Zakładał on pozyskanie łącznie 518 śmigłowców (w tym 180 bojowych) jako następców śmigłowców UH-1H i Bell 412 oraz Hughes 500D i AH-1. Według ówczesnych planów śmigłowce zrodzone z projektu KMH miały opierać się w 3 na rodzimych technologiach i tylko w 1 na zagranicznych, które zaoferowały takie firmy jak Bell, Sikorsky, Kamow, AgustaWestland i Eurocopter. Program KMH ruszył formalnie w 2004 r.
Z powodów finansowych oraz uznania, że Republika Korei ma wystarczający zapas maszyn szturmowych co najmniej do 2018 r., w lutym 2005 r. Ministerstwo Obrony Narodowej zapowiedziało uruchomienie programu KUH (Korea Utility Helicopters), który docelowo ma pozwolić zastąpić przede wszystkim najstarsze śmigłowce UH-1H oraz Hughes 500MD. Projekt nowego śmigłowca wielozadaniowego, o wartości wstępnego kontraktu rzędu około 1,2 miliarda dolarów, to największy program modernizacyjny lotnictwa Sił Lądowych Republiki Korei. Łączną wartość szacuje się na 6-8 miliardów dolarów. Drugim pod względem znaczenia i kosztów jest plan pozyskania w latach 2016-2018 łącznie 36 śmigłowców bojowych AH-64E Apache Longbow Block III (Guardian), który w wyścigu o kontrakt pokonał oferowany przez koncern Bell śmi- Genezy śmigłowca Surion doszukiwać można się głowiec AH-1Z Viper oraz Turkish Aerospace Industries T129. Eurocopter natomiast oferował w ramach programu AH-X śmigłowiec Tiger.
Co do nowej platformy wielozadaniowej to Ministerstwo Obrony Narodowej brało pod uwagę zakup gotowej konstrukcji, ale mając na uwadze potencjał rodzimego przemysłu obronnego zdecydowano się na skorzystanie z firmy Korea Aerospace Industries (KAI), która znana jest przede wszystkim z odrzutowego samolotu szkolenia zaawansowanego T-50 Golden Eagle. KAI bierze również udział w projekcie KF-X, który zakłada zaprojektowanie i wprowadzenie do służby rodzimego wielozadaniowego samolotu myśliwskiego nowej generacji (szerzej na ten temat: „Lotnictwo”, 1.2014). KAI ma na swym koncie także udział w licencyjnej produkcji 72 wielozadaniowych myśliwców F-16 (dokonała tego firma Samsung Aerospace, która w 1999 r. wraz z Daewoo Heavy Industries oraz Hyundai Space and Aircraft stworzyła KAI).
W 2005 r. KAI zostało wybrane jako główny wykonawca w programie KUH, zakładającym opracowanie nowego, rodzimego śmigłowca wielozadaniowego. Ministerstwo Obrony Narodowej zażyczyło sobie nowoczesnego śmigłowca, który w liczbie 245 sztuk miałby wejść do służby zastępując obecnie wykorzystywane maszyny w jednostkach lotniczych armii (ROKAA Republic of Korea Army Aviation). Do wyścigu stanęły: AgustaWestland oferująca wykorzystanie technologii AW139/AW149, Bell z UH-1Y Venom oraz Eurocopter z EC155/AS565 Panther.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 7/2014