Modernizacje bojowego wozu piechoty BMP-2 cz. II

 


Tomasz Szulc


 

Modernizacje bojowego wozu piechoty BMP-2


Cz. II Modernizacje nierosyjskie


W poprzednim numerze omówiliśmy modernizacje bojowego wozu piechoty BMP-2, które są dziełem rosyjskich przedsiębiorstw produkcyjnych i placówek badawczo-rozwojowych. W drugiej części materiału prezentujemy koncepcje modernizacji tego pojazdu powstałe na Ukrainie i Białorusi, a także w innych państwach świata.
 
 

 

 

Projekty ukraińskie
Modernizacje bwp BMP-2 są realizowane także w byłych republikach radzieckich, a konkretnie na Ukrainie i Białorusi. Modernizacja ukraińska jest relatywnie prosta i niewiele wykracza poza standard schyłku ZSRR. Oferuje się w jej ramach zastosowanie radiostacji R-173 i telefonu wewnętrznego R-174, zastosowanie silnika UTD-20S1, który bez podgrzewania można uruchomić w temperaturze –20°C, także niezbyt wyrafinowane zmiany to montaż uchwytów dla trału koleinowego Kolco oraz osłon dla klamek tylnych drzwi i przyrządów optycznych. Nowością jest wprowadzenie uchwytów do noszy w przedziale desantowym i zastosowanie zmodyfikowanych kół podtrzymujących gąsienice. Ukrspeceksport oferuje także wymianę napędu BMP-2 na silnik 3TD o mocy 300 kW/4-8 KM oraz zastosowanie, zamiast ppk Konkurs, ukraińskich rakiet R-2 Skif o zasięgu 5000 m i przebijalności 800 mm (w porównaniu do 4000 m i 650 mm dla 9M113). Najwyraźniej „na papierze” pozostały pomysły zainstalowania nad lufą zasobnika z dalmierzem laserowym, wymiany celownika strzelca na kombinowany przyrząd z dwiema kamerami TV, dalmierzem laserowym i dwoma monitorami – dla strzelca i dowódcy (zapewne produkcji białoruskiej). Proponuje się także zastąpienie armaty 2A42 ukraińską KBA-2, która jest nieznacznie zmodernizowaną 2A72 o szybkostrzelności 300 strz./min., ale celowość takiej wymiany jest dyskusyjna.



Ciąg dalszy w numerze.


 

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter