Mosty na Narwi 1941. Cz. I Przełamanie pozycji 64. Zambrowskiego Rejonu Umocnionego

Robert Wróblewski
Działania niemieckiej 4. Armii w południowej części tzw. „występu Białostockiego” były nie mniej istotne w niemieckich planach operacyjnych, niż działania 9. Armii na kierunku Grodna. Już drugiego dnia wojny sowiecko-niemieckiej dywizje VII Korpusu Armijnego (KA) miały obowiązek wywalczenia przepraw przez Narew na południe od Białegostoku. Realizacja tego śmiałego planu opóźniła się o jeden dzień w związku z koniecznością odparcia kontrataków sowieckiej 25. DPanc, o której istnieniu nie wiedział niemiecki wywiad. Mimo tej wpadki Abwehra działała doskonale. Dzięki rozległej siatce agenturalnej Niemcy zbierali informacje o znaczeniu militarnym, w tym o stanie ważnych dróg. W doktrynie „Blitzkriegu” najważniejsza była szybkość działania, a ta zależała od przejezdności dróg. Interesujące były zatem takie informacje, jak szerokość dróg, stan nawierzchni, rodzaj poboczy oraz przeprawy przez naturalne przeszkody wodne, głównie mosty na rzekach. Agenci działali niezwykle precyzyjnie. Wystarczy powiedzieć, że w samym Białymstoku rozpoznali 13 mostów i wiaduktów. Zidentyfikowali też wszystkie mosty na rzekach na podejściach do tego miasta.
Na podstawie zebranych informacji w poszerzonym pasie natarcia VII Korpusu Armijnego zlokalizowano następujące mosty przez rzekę Narew i Supraśl:
1. most drogowy na Narwi w Tykocinie: nowy most drewniany, długości około 120 metrów;
2. most drogowy na Supraśli pod Fastami: nowy most drewniany, długości około 100 metrów;
3. most kolejowy na Supraśli pod Fastami: rozpiętość około 30 metrów, dźwigar trapezowy jednoprzęsłowy;
4. most drogowy na Narwi pod Żółtkami: most drewniany, betonowe filary, długość około 180 metrów;
5. most drogowy na Narwi pod Kruszewem: most zniszczony przez Polaków w 1939 roku, nie odbudowany;
6. most drogowy na Narwi pod Bokinami: most dźwigarowy wieloprzęsłowy, 13 stalowych przęseł z drewnianym poszyciem, oparty na 12 zespołach drewnianych pali, długość około 300 metrów;
7. most kolejowy na Narwi w Uhowie: dwa niezależne kratownicowe mosty dźwigarowe, betonowe filary, dwa przyczółki. Każdy z mostów po trzy przęsła, skrajne po 50 metrów, środkowe przęsła po 60 metrów, całkowita długość 168 metrów, szerokość lewego mostu 10 metrów, prawego 6 metrów;
8. most drogowy na Narwi w Surażu: drewniany, oparty na 8 zespołach drewnianych pali, długość około 120 metrów, szerokość około 9 metrów;
9. most kolejowy na Narwi w Strabli: kratownicowy most dźwigarowy o dwóch przyczółkach, trzy 40 metrowe przęsła, dwa betonowe filary, całkowita długość 134 metry, szerokość 13 metrów;
10. most drogowy na Narwi na południe od Rybołów: drewno, nawierzchnia betonowa, oparty na 16 zespołach drewnianych pali, długość 166 metrów, szerokość 9,5 metra;
11. most drogowy na Narwi w Narwi: most drewniany, oparty na 12 zespołach drewnianych pali, długość 86 metrów, szerokość 9,5 metra.
Pełna wersja artykułu w magazynie TW Historia 2/2019