Most samochodowy MS-20 Daglezja

 


Michał Sitarski





Most samochodowy MS-20 Daglezja

 

 

W drugiej połowie sierpnia, na poligonie w Świętoszowie odbyły się kolejne (wcześniejsze prowadzone były w WITI, WITPiS i w OBRUM), zakończone sukcesem, próby mostu towarzyszącego na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja, tym razem z wykorzystaniem najcięższego sprzętu bojowego, jaki znajduje się w uzbrojeniu Wojska Polskiego – czołgu Leopard 2A4.
 
 

 

 

Historia Daglezji zaczyna się w 2002 roku, kiedy to Departament Polityki Zbrojeniowej MON zlecił Ośrodkowi Badawczo-Rozwojowemu Urządzeń Mechanicznych z Gliwic opracowanie założeń taktyczno-technicznych dla nowoczesnego zestawu mostu samochodowego. Program ruszył rok później, a w roku 2004 przedstawiony został model, który poddano badaniom. W ich wyniku, ze względu przekroczenie mas oraz problemy z funkcjonalnością, stwierdzono potrzebę zmiany konstrukcji ramy naczepy, co zostało wykonane przy współudziale Wojskowej Akademii Technicznej. Po wprowadzeniu poprawek zbudowany został prototyp, który ponownie przebadano. Niestety, most nadal trapiły awarie, zaś sterowanie rozkładaniem przęsła okazało się bardzo skomplikowane. Przyczyn usterek dopatrywano się w złej regulacji systemów hydraulicznych. Okazało się jednak, że powodem wadliwego funkcjonowania mostu był układ kinematyczny, bazujący na korbowodowym obrocie układaczem, gdzie siłowniki przechodziły przez punkty martwe. Jednym słowem, układ nadający się do zastosowania w lżejszych rozwiązaniach i przy działaniu mniejszych sił oraz nacisków. W lipcu 2006 r. w OBRUM podjęto decyzję o przerwaniu dalszych prac i pierwotną koncepcję ostatecznie zarzucono. W sierpniu i wrześniu 2006 r. przeprowadzono analizę zgromadzonej dokumentacji z badań i podjęto decyzję o zbudowaniu drugiego prototypu, opartego na innej koncepcji układacza przęsła mostu. Na przełomie września i października 2006 r. przedstawiono gestorowi – Szefostwu Wojsk Inżynieryjnych Wojsk Lądowych – propozycję rozpoczęcia prac od nowa oraz zbudowania drugiego prototypu ze środków OBRUM. DPZ MON, po przedstawieniu przyczyn niepowodzeń, ostatecznie zgodził się na podpisanie aneksu, przedłużającego termin prac do marca 2008 roku i wykonanie nowego prototypu. W styczniu 2007 roku uzyskano zgodę DPZ MON na rozpoczęcie prac nad dokumentacją, przy pozostawieniu niezmienionych ZTT. Pod koniec tego samego miesiąca powstała dokumentacja przęsła mostowego, zaś w kwietniu 2007 r. rozpoczęto prace nad projektowaniem układacza i naczepy, które zakończono w połowie lipca. Prace wspomagała tym razem Politechnika Wrocławska, której specjaliści na bieżąco prowadzili obliczenia, umożliwiające wprowadzanie zmian i poprawek do projektu. Wszystko to doprowadziło do stworzenia drugiego prototypu mostu, który wiosną 2008 roku przeszedł próby funkcjonalne na poligonie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku, a w drugiej połowie sierpnia – na poligonie w Świętoszowie. Po ich zakończeniu nie było uwag co do kinematyki, działania hydrauliki czy też samego rozkładania przęsła. Pozostały jeszcze do przeprowadzenia próby zmęczeniowe oraz niszczące, mające określić maksymalną nośność. Zrealizowane zostaną one przez WAT jesienią bieżącego roku.kanadyjskich. Przedsięwzięcie nazwano HCM (Halifax Class Modernization)/FELEX (FrigatE Life EXtension).

Ciąg dalszy w numerze

 

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter