Nalot na Regensburg i Schweinfurt. 17sierpnia 1943 roku. Część 2
Szymon Tetera
Mająca uderzyć na Schweinfurt formacja bojowa 1. BW składała się z 2. Air Task Force, którą tworzyły 101. Combat Wing i Composite Combat Wing. Ta pierwsza formacja składała się z trzech formacji obronnych tworzonych przez prowadzące 18 maszyn z najbardziej doświadczonej 91. BG, lecące na jej lewym skrzydle 20 maszyn 381. BG i 19 samolotów 101. Composite Gp. (elementy 91., 331. i 381. BG) lecącej na prawym skrzydle. Lecący pięć minut tą formacją Composite Combat Wing składał się z 21 maszyn prowadzącej 351. BG, 19 Fortec 384. BG lecącej na lewym skrzydle i 20 B-17 z 306. Composite Group (elementy 92., 305. i 306. BG) na prawym skrzydle.
Dwanaście minut za całością tej formacji lecieć miał 3. Air Task Forceskładający się z 102. i 103. Combat Wing. Pierwsza z tych formacji składała się z prowadzącej 306. BG, która miała wystawić 21 samolotów, na prawym skrzydle leciało 20 maszyn 305. BG, a na lewym 20 Fortec z 92. BG. Lecący pięć minut później 103. Combat Wingskładał się z 18 maszyn prowadzącej 379. BG, na której lewym skrzydle znajdowało się 18 maszyn 303. BG, a na prawym 17 samolotów 103. Composite Gp. (elementy 303. i 379. BG). W sumie cała formacja miała liczyć 231 samolotów z 238 gotowych do lotu B-17 wchodzących w skład 1. BW.
Prowadzące samoloty przekroczyły wybrzeże angielskie o 13.13. Zawróciło stosunkowo niewiele samolotów i podczas przekraczania wybrzeża Holandii ciągnąca się na około 80 km amerykańska formacja liczyła 222 samolotów B-17F. Eskortę stanowiło 36 Spitfire’ów IX z 129., 222. i 303. Sqn, a nad Belgią miała ona zostać przejęta przez 48 Thunderboltów z 4. FG oraz 40 podobnych maszyn z 78. FG, z tym że ta pierwsza jednostka nie zdołała odnaleźć swoich podopiecznych.
Tymczasem dowództwo Luftwaffe, spodziewając się, że trasa powrotna 4. BW, którego celem był Regensburg, będzie wiodła nad Belgią, ściągnęło w ten rejon znaczne posiłki, które miały dołączyć do jednostek, które wzięły udział w pierwszej fazie bitwy. Z baz odległych o ponad 200 km na północ przeleciały Bf 109G II i III/JG 11, z podparyskich lotnisk w rejon przewidywanej walki zmierzały natomiast podobne myśliwce z II/JG 2, a w okolice Frankfurtu przeleciały Fw 190A z I/JG 11 i Bf 109G z II/JG 51.
Pełna wersja artykułu w magazynie TW Historia 4/2017