Niemieckie Lotnictwo Wojsk Lądowych

Niemieckie Lotnictwo Wojsk Lądowych

Leszek A. Wieliczko

Niemieckie Lotnictwo Wojsk Lądowych (Heeresfliegertruppe – ang. German Army Aviation Corps) jest integralną częścią Wojsk Lądowych (Heer), które z kolei są jednym z trzech rodzajów Federalnych Sił Zbrojnych (Bundeswehr) obok Sił Powietrznych (Luftwaffe) i Marynarki Wojennej (Marine). Wyposażone jest w około 130 śmigłowców bojowych, transportowych, ratowniczych i szkolnych. Dzięki własnemu lotnictwu pododdziały Wojsk Lądowych zyskują wsparcie ogniowe i logistyczne na polu walki, a siły lekkie i specjalne większą mobilność i manewrowość.

Heeresfliegertruppe (HFlgTr) ma w Heer status rodzaju wojsk, tak jak piechota, artyleria, wojska pancerne, specjalne, inżynieryjne, łączności i inne. Do jego najważniejszych zadań należą: transport żołnierzy, sprzętu i zaopatrzenia, wsparcie ogniowe wojsk na polu walki oraz operacji sił specjalnych, rozpoznanie, obserwacja, ewakuacja rannych, poszukiwanie i ratownictwo, loty łącznikowe. Zadania te wykonywane są nie tylko na rzecz Heer, ale całej Bundeswehry, a w sytuacjach kryzysowych także na rzecz władz cywilnych (np. podczas likwidacji skutków katastrof lub klęsk żywiołowych). HFlgTr aktywnie wspiera Wojska Lądowe również podczas operacji ekspedycyjnych, pokojowych, stabilizacyjnych i humanitarnych poza granicami kraju.

W swojej historii HFlgTr uczestniczyło lub wciąż uczestniczy w licznych operacjach w kraju i za granicą: podczas powodzi w Hamburgu w 1962 r., pożarów lasów w Lüneburger Heide w 1975 r., powodzi na Łabie w 1976 r., „zimy stulecia” w północnych Niemczech na przełomie 1978 i 1979 r., po trzęsieniu ziemi w Nepalu w 1980 r., podczas pożarów lasów w Grecji w tym samym roku, udzielania pomocy Kurdom w Iranie i Anatolii w 1991 r., w misji UNSCOM (United Nations Special Commission) w Iraku w latach 1991–1996, UNOSOM II (United Nations Operation in Somalia II) w Somalii w latach 1993–1994, IFOR (Implementation Force) w Jugosławii w latach 1995–1996, SFOR (Stabilisation Force) w Jugosławii w latach 1996–1998, podczas powodzi na Odrze w 1997 r., ewakuacji cywilów z Tirany w Albanii w 1997 r., katastrofy statku Pallas koło wyspy Amrum na Morzu Północnym w 1998 r., po zejściu potężnej lawiny śnieżnej w Galtür w Austrii w 1999 r., w misji KFOR (Kosovo Force) w Kosowie od 1999 r., podczas powodzi na Łabie w 2002 r., w misji ISAF (International Security Assistance Force) w Afganistanie i Uzbekistanie od 2002 r., w misji EUFOR (European Union Force) w Bośni i Hercegowinie od 2004 r. (operacja Althea), po trzęsieniu ziemi w Pakistanie w latach 2005–2006, w misji EUFOR w Kongu w 2006 r. (Mission de l'Organisation des Nations unies en République démocratique du Congo, MONUC), podczas pożarów lasów na Peloponezie w Grecji w 2007 r., podczas powodzi na Łabie w 2006 i 2013 r., w misji MINUSMA (Mission multidimensionnelle intégrée des Nations Unies pour la stabilisation au Mali) w Mali od 2017 r.

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 5/2018

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter