Nowe wersje pojazdu Eagle
Mateusz J. Multarzyński
Nowe wersje pojazdu Eagle
Na tegorocznym paryskim salonie Eurosatory swoją premierę miał nowy pojazd opancerzony Eagle w wersji 6x6 (NTW 10/2012). Obecnie przechodzi on próby fabryczne, w różnych warunkach terenowych i klimatycznych, także w niezależnych od producenta ośrodkach badawczych. Trwają również prace przy budowie prototypu kolejnej odmiany szwajcarskiego wozu – wielozadaniowego pojazdu dla sił specjalnych, którego pierwszy egzemplarz tworzony jest zgodnie z wymaganiami, na razie nieujawnionego, jednego z państw NATO.
Szwajcarski oddział General Dynamics European Land System (GDELS Mowag), dzięki nowym wersjom pojazdu Eagle, będzie miał w swej ofercie platformę podwoziową o szerokim spektrum zastosowań. Kontrahent będzie mógł wybierać nie tylko z dwóch dostępnych wielkości podwozia, o różnym układzie napędu – 4x4 lub 6x6, ale również spośród różnych konfiguracji nadwozia, cechujących się różną objętością, ładownością oraz – oczywiście – poziomami ochrony.
Niezależnie od wersji czy przeznaczenia, wszystkie pojazdy taktyczne (Eagle, DURO), powstające w GDELS Mowag, bazują na tych samych podzespołach. W przypadku Eagle 4x4 i 6x6 unifikacja sięga 70%, co upraszcza produkcję i zmniejsza jej koszty. Ma również duże znaczenie z punktu widzenia przyszłego użytkownika, który przy pomocy jednej rodziny pojazdów/platform może zaspokoić różne potrzeby w zakresie środków transportu. Ma to również wpływ na ograniczenie wydatków związanych z eksploatacją tych wozów, uproszczeniem logistyki oraz skróceniem czasu szkolenia kierowców i mechaników. Należy pamiętać, że nakłady na eksploatację (zużycie paliwa, przeglądy, naprawy itp.) stanowią od 80% do 85% kosztów związanych z cyklem życia pojazdu od momentu jego zakupu aż do wycofania. Cena zakupu to jedynie od 10 do 15% wydatków, jakie trzeba ponieść w związku z nabyciem oraz późniejszym użytkowaniem wozu. Z tego powodu bardzo dużą uwagę, już od samego początku prac projektowych nad nowym pojazdem, poświęca się w GDELS Mowag systemowi wsparcia eksploatacji. Dział ILS (Integrated Logistics Support) jest jednym z największych w zakładach firmy w Kreuzlingen, gdyż obecnie pojazd oferowany na rynku bez kompleksowego wsparcia logistycznego nie jest pełnowartościowym produktem. Odpowiednie zaprojektowanie ILS dla konkretnej konstrukcji ma ogromne znaczenie ekonomiczne, gdyż w wyniku skomplikowanych procesów mających na celu m.in. ocenę oraz redukcję ryzyka związanego z różnymi aspektami użytkowania pojazdu, pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacji.
Choć Eagle, czego nie można przemilczeć, za sprawą zastosowanych podzespołów oraz wysokich reżimów jakościowych produkcji, jest droższy od swoich konkurentów, to zdaniem producenta gwarantuje on najwyższą jakość, niczym szwajcarskie zegarki. Przekłada się to na wysoką gotowość operacyjną oraz niskie koszty eksploatacji. Z drugiej strony GDELS Mowag zdaje sobie sprawę z faktu, że wysoka cena stanowi problem przy pozyskiwaniu klientów i poszukuje rozwiązań umożliwiających jej obniżenie m.in. poprzez kooperację produkcyjną z tańszymi, co nie znaczy gorszymi, podwykonawcami. Możliwe jest też przekazanie montażu czy częściowej produkcji pojazdów do kraju odbiorcy, o ile takie działania będą ekonomicznie uzasadnione np. ze względu na liczbę zamówionych pojazdów.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 12/2012