Nowości lotnictwa wojskowego Federacji Rosyjskiej w 2017 roku
Robert Ciechanowski
Dostawy statków powietrznych do rosyjskich Sił Powietrzno-Kosmicznych– oraz lotnictwa morskiego marynarki wojennej objęły w 2017 roku 48 samolotów oraz co najmniej 65 śmigłowców. Ponadto dokonano modernizacji około 38 maszyn.
Su-35S i modernizacje z Komsomolska
W ub. roku Zakłady Lotnicze w Komsomolsku nad Amurem – KnAAZ należące do Kompanii Suchoj przekazały do eksploatacji w WKS łącznie 10 samolotów myśliwskich Su-35S. Maszyny produkowane są na mocy umowy pomiędzy Kompanią Suchoj a ministerstwem obrony Federacji Rosyjskiej zawartej w grudniu 2015 roku i dotyczącej dostawy 50 myśliwców tego typu. Wszystkie samoloty z ubiegłorocznej dostawy zasiliły 159. Lotniczy Pułk Myśliwski – IAP– na lotnisku Biesowiec w Karelii, podporządkowany dowództwu 105. Mieszanej Dywizji Lotniczej z 6. Armii Sił Powietrznych i Obrony Powietrznej Zachodniego Okręgu Wojskowego. Pułk był wyposażony do początku 2016 roku w myśliwce Su-27P/S i Su-27SM i od tego roku otrzymuje nowe Su-35S dla dwóch eskadr.
Su-30SM z Irkucka
Irkuckie Zakłady Lotnicze należące do Korporacji Irkut dostarczyły WKS w 2017 roku łącznie 12 samolotów bojowych Su-30SM. Maszyny trafiły do 14. IAP bazującego na lotnisku Chalino koło Kurska. Pułk wchodzi w skład 105. Mieszanej Dywizji Lotniczej 6. Armii Sił Powietrznych i Obrony Powietrznej Zachodniego Okręgu Wojskowego. Do końca ub. roku w pułku w maszyny Su-30SM przezbrojono jedną eskadrę, druga według dostępnych informacji ma nadal na stanie myśliwce MiG-29SMT tzw. serii algierskiej (są to samoloty, które pierwotnie sprzedano Algierii, ale z powodu problemów z jakością wykonania zostały zwrócone producentowi i przekazane ostatecznie WKS w latach 2008–2011). Według ustalonego harmonogramu dostaw pod koniec 2017 roku lub na początku br. do Chalino powinny trafić kolejne dwa Su-30SM. Do końca 2018 roku cały 14. IAP ma być przezbrojony w nowe samoloty. Marynarka Wojenna FR odebrała z kolei w br. pięć maszyn Su-30SM. Wszystkie samoloty trafiły do obwodu Kaliningradzkiego, tj. do 72. Bazy Lotniczej Floty Bałtyckiej operującej z bazy Czerniachowsk w graniczącym z Polską obwodzie. Produkowane obecnie w IAZ Su-30SM należą do serii zamówionej przez rosyjskie ministerstwo obrony na mocy umowy z kwietnia 2016 roku na dostawę 36 egzemplarzy w latach 2016–2018, w tym 28 dla WKS i ośmiu dla WMF.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 1-2/2018