Nowości programu samolotu Tejas
![Nowości programu samolotu Tejas](files/2016/Lotnictwo/07/1_tejas.jpg)
Ralph Blok
Na odbywającym się pomiędzy 21 a 23 stycznia 2016 r. w bazie lotniczej Sakhir Bahrajn International Airshow Indie zaprezentowały swoją najnowocześniejszą konstrukcję lotniczą: lekki samolot bojowy Tejas.
Tejas został zaprojektowany i opracowany przez należącą Ministerstwa Obrony Indii organizację DRDO (Defence Research & Development Organization). Samolot jest szczytowym osiągnięciem techniki w klasie lekkich samolotów bojowych (LCA) należących do generacji 4+, pozostając przy tym maszyną niezwykle ekonomiczną. Od czasu swojego pierwszego lotu, w styczniu 2001 r., Tejas wykonał 3063 startów i spędził w powietrzu 1956 godzin.
„Swami” Swaminathan, z agencji ADA (Aeronautical Development Agency), mówi, że przyszłość samolotu wygląda wspaniale. 17 stycznia 2015 r. przejęliśmy pierwszego Tejasa serii produkcyjnej (SP-1), a trzy kolejne przejmiemy przed końcem marca.
Do tej pory 15 Tejasów wykonało ponad 3000 lotów, podczas których skupiono się na dopracowaniu systemów maszyny. Głównymi wyzwaniami w zakresie rozszerzania możliwości samolotu są obecnie integracja systemu służącego do tankowania w powietrzu, integracja działka oraz integracja pozostałych typów uzbrojenia. Indyjskie Siły Powietrzne zaleciły wprowadzenie dalszych usprawnień w zakresie ułatwienia obsługi technicznej, systemów samoobrony czy wprowadzenia radaru AESA i nowych typów pocisków rakietowych. IAF przejawiają zainteresowanie zakupem 100 samolotów poprawionej wersji. Interesujący jest fakt, że z 17 pilotów, którzy mieli okazję zasiąść za sterami samolotu, wszyscy wyrażają ogromne zadowolenie z właściwości pilotażowych maszyny w pełnym zakresie lotu.
Do tej pory Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) w Bangalore zbudował 16 lekkich samolotów bojowych Tejas, w tym dwa demonstratory technologii (TD-1 i 2), trzy prototypy jednomiejscowe (PV-1, 2 i 3), jeden prototyp dwumiejscowy (PV-5), siedem egzemplarzy produkcji niskoseryjnej (LSP-1 do 5 LSP-7 i 8), oraz dwa prototypy wersji pokładowej: dwumiejscowy (NP-1) i jednomiejscowy (NP-2).
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 7/2016