Nowości z europejskiego rynku militarnej motoryzacji

Jarosław Brach
W 2014 roku na europejskim rynku militarnej motoryzacji, w klasach tonażowych średniej i ciężkiej, pojawiło się co najmniej kilkanaście ciekawych - w tym premierowych - propozycji. Po części były to wyroby zaprojektowane całkowicie od podstaw, nieraz w oparciu o cywilną bazę, inne były mniej lub bardziej zmodyfikowanymi odmianami istniejących konstrukcji. Tak znaczna liczba nowości wynikała po części z faktu, iż przygotowano je z myślą o pierwszej publicznej prezentacji na paryskich targach Eurosatory, ale nie we wszystkich przypadkach ta prawidłowość miała zastosowanie.
RMMV – MAN
Spółka joint venture Rheinmetall i MAN Truck&Bus – RMMV GmbH (Rheinmetall MAN Military Vehicles) na samym Eurosatory nie pokazała wielu produktów, wystawiając zaledwie dwie ciężarówki i integralnie opancerzoną kabinę IAC z rozbudowanym zestawem wyposażenia dodatkowego (patrz NTW 12/2014). O prowadzonych pracach badawczo-rozwojowych – ich charakterze, kierunkach i intensywności, w tym o perspektywicznych wariantach, przewidzianych do wprowadzenia w najbliższej przyszłości, poinformowała natomiast kilka miesięcy później, na przełomie września i października ub.r., w trakcie specjalnej konferencji prasowej zorganizowanej w Monachium. Przedstawiciel naszej redakcji był jedynym polskim dziennikarzem zaproszonym na to wydarzenie.
Obecnie RMMV-MAN proponuje szeroką gamę produktów, jakie mogą znaleźć zastosowanie w wojsku. Ważne miejsce wśród nich pełni grupa kołowych środków transportu, przez firmy nazywanych ogólnie pojazdami zabezpieczenia logistycznego. W zakresie rosnącego stopnia zmilitaryzowania podmiot zalicza je do czterech kategorii (klas):
- klasa D – auta cywilne (COTS, Commercial off the Shelf, „z półki”), poddane niewielkiej militaryzacji. Aktualnie do tej klasy należą przedstawiciele czterech rodzin: lekkiej TGL, średniej TGM i obu ciężkich – TGS oraz TGX;
- klasa C – w jej skład wchodzą auta o cywilnym rodowodzie, ale wybrane wersje poddano procesowi militaryzacji w stopniu średnim, pogłębionym bądź głębokim, w zależności od przyjętego systemu klasyfikacji i podziału w tym zakresie. Aktualnie do tej klasy zalicza się uterenowione i terenowe podwozia z linii TGM – TGM 4x4 oraz TGS – TGS 4x4, 6x6 i 8x8;
- klasa B – obejmuje auta klasyfikowane jako MOTS (Militarized off the Shelf – zmilitaryzowane „z półki”). Są to tzw. odmiany hybrydowe, o cywilnym rodowodzie i jednocześnie zaopatrzone w specyficzne komponenty nie proponowane / nieproponowane w ogóle na rynku cywilnym albo proponowane wąskiemu gronu odbiorców, jak straż pożarna, czy obrona cywilna. Aktualnie z klasy tej pochodzi jedna seria – HX;
- klasa A – samochody zaszeregowane do niej, klasyfikowane jako taktyczne pojazdy logistyczne bezpośredniego wsparcia pola walki, są typowo militarnymi środkami transportu i stanowią odrębny typoszereg SX.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 5/2015