Nowy „Tęczowy Wojownik”

 


Adam Woźniczka


 

 

 

Nowy „Tęczowy Wojownik”

 



Greenpeace – założona 39 lat temu organizacja mająca na celu szeroko pojętą ochronę środowiska naszej planety jest, głównie za sprawą spektakularnych akcji protestacyjnych, chyba najbardziej znaną grupą ekologiczną na świecie. Przez lata swojej działalności, z jednego z pionierów ruchu „zielonych” stała się swoistym jego symbolem – wszak nierzadko mówiąc „ekolodzy”, czy „zieloni” utożsamiamy te określenia właśnie z Greenpeace`m. Jednak nas Greenpeace interesuje z innych względów. Organizacja ta zrodziła się na pokładzie statku Phyllis Cormack, który na czas akcji  protestacyjnej nazwano Greenpeace, zaś aktywiści Don’t Make a Wave Committee przyjęli ją jako nazwę nowo powołanej organizacji, dla której morze zawsze było zasadniczym obszarem działalności.



 

 


Przez niemal cztery dekady Greenpeace operowała interesującą flotą różnych jednostek pozwalających prowadzić akcje w najodleglejszych rejonach globu. Najbardziej znaną jednostką był „pierwszy” Rainbow Warrior zatopiony przez francuskie służby specjalne w nowozelandzkim Auckland w 1985 roku. W napaści zginął jeden z członków załogi, co uczyniło ją najdramatyczniejszym wydarzeniem w historii organizacji. Od tego czasu „Tęczowy Wojownik” stał się symbolem działalności Greenpeace`u, a jego tradycje kontynuuje obecnie drugi statek noszący tę, uchodzącą za zaszczytną, nazwę. Z POLSKIMI KORZENIAMI Ciekawostką jest, że największa jednostka jaką kiedykolwiek eksploatował Greenpeace – Esperanza, powstała w wyniku adaptacji do celów organizacji dawnego radzieckiego statku pożarniczego zbudowanego w 1984 roku przez Stocznię Północną w Gdańsku. Także w Gdańsku powstanie stalowy kadłub najnowszej jednostki Greenpeace`u – „nowego” Rainbow Warriora. Buduje go gdańska stocznia Maritim – od lat czołowy polski zakład wyspecjalizowany w konstrukcji sekcji okrętowych i kadłubów statków dostarczanych do stoczni zachodnioeuropejskich. W przypadku „Tęczowego Wojownika”,  zleceniodawcą jest niemiecka stocznia Fr. Fassmer GmbH & Co. KG z Berne (miasto u ujścia Wezery, na północ od Bremy), znana z budowy niewielkich, zaawansowanych technicznie jednostek takich jak statki ratownicze, badawcze, jachty, okręty wojenne itd., a także łodzi ratunkowych i ratowniczych. Greenpeace podpisała kontrakt na budowę trzeciego Rainbow Warriora z Fassmerem w lipcu 2009 roku. Jego koszt zamknie się kwotą 20,019 mln euro. Rok później, w lipcu 2010 roku w Gdańsku, w obecności mediów, oficjalnie rozpoczęto montaż kadłuba statku. Uroczyste położenie stępki, w trakcie którego w pierwszej, dennej sekcji kadłuba umieszczono symboliczną deskę wraz z monetą, odbyło się 10 lipca – dokładnie w dniu 25. rocznicy zatopienia Rainbow Warriora. Natomiast przekazanie kompletnego statku przez Fassmera zaplanowano na rok 2011, kiedy to Greenpeace będzie obchodziła 40. rocznicę powstania.

 
Pełna wersja artykułu w magazynie MSiO 8/2010

Wróć

Koszyk
Facebook
Twitter