Farnborough 2008 cz. I

 


Piotr Abraszek


 


Farnborough 2008

 

cz. I

 

W dniach od 13 do 17 lipca br. odbył się jubileuszowy salon lotniczy w Farnborough. Niestety, od dłuższego czasu imprezy takie nie są miejscem premier najnowszych samolotów czy systemów uzbrojenia. Oprócz stosunkowo nielicznych realnych maszyn, czołowi producenci szeroko informowali jednak o wydarzeniach takich jak oblot nowych wersji swych konstrukcji czy rozpoczęcie produkcji seryjnej. Niniejszy reportaż będzie – siłą rzeczy – przeglądem informacji, które poszczególne firmy ujawniły na konferencjach prasowych bądź podczas wywiadów z naszym reporterem.

 
 

 

 

Samoloty bojowe
„Zjawiskiem jednego dnia” okrzyknięto jedyny pokaz w locie najnowszego myśliwca USAF – F-22 Raptora. Sam poziom pokazu był sporym zaskoczeniem in plus, a w tej materii Raptor może swobodnie konkurować z dotychczas niepokonanymi rosyjskimi MiG-ami-29OWT i Su-35. Obecnie producent samolotu, Lockheed Martin walczy o zamówienie kolejnych maszyn, ponad 183 egzemplarze potwierdzone przez USAF. Dotychczas przekazano odbiorcy 122 samoloty. Produkcja samolotu jest zabezpieczona do roku 2010. W tym roku Komitet Sił Zbrojnych Kongresu USA opowiedział się za zamówieniem dodatkowych 20 egzemplarzy od roku budżetowego 2009, lecz nie zostało to jeszcze potwierdzone. W każdym razie, wiążące decyzje nie zapadną przed objęciem urzędu przez nowego prezydenta USA w styczniu przyszłego roku. Z technicznego punktu widzenia prace koncentrują się na wprowadzeniu nowego oprogramowania Increment 3.1, pozwalającego na użycie bomb małogabarytowych SDB (w głównych komorach uzbrojenia będzie możliwe przenoszenie ośmiu bomb i dwóch pocisków „powietrze-powietrze” AMRAAM). Lockheed Martin poinformował, że 14 lipca Raptor dokonał zrzutu bomby SDB w locie naddźwiękowym. Oprogramowanie Increment 3.1 wprowadza także tryb precyzyjnego mapowania powierzchni ziemi przez stację radiolokacyjną APG-77. Dzięki kolejnej wersji oprogramowania – Increment 3.2 (ukończenie prac w latach 2012–2013) - będzie możliwe stosowanie pocisków AIM-9X i AIM-120D (obecnie są używane AIM-9M i AIM-120C-5) oraz wymiana danych pomiędzy F-22 a F-35 i B-2. Dopiero następny Increment 3.3 wprowadzi możliwość wymiany danych pomiędzy F-22 a „klasycznymi” samolotami w rodzaju F-15, F-16 czy EF Typhoon.


Ciąg dalszy w numerze

 

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter