Ocelot – nowy brytyjski pojazd patrolowy

 


Mateusz J. Multarzyński


 

 

 

Ocelot

 

– nowy brytyjski pojazd patrolowy

 

 

22 września 2010 r. brytyjskie Ministerstwo Obrony (MoD) ogłosiło wybór zwycięzcy przetargu na lekki opancerzony pojazd patrolowy LPPV (Light Patrol Protected Vehicle). Preferowanym oferentem został Zespół Ocelot z pojazdem o tej samej nazwie. Dwóch głównych członków tego zespołu to firmy: Force Protection Europe oraz Ricardo plc., poza nimi w jego skład wchodzą: Thales, QinetiQ, Formaplex, MoD Defence Support Group i Sula System. Stworzony przez nich Ocelot to pojazd o ciekawej i nietypowej konstrukcji, będący swego rodzaju połączeniem Mastiffa z Land Roverem.


 


Decyzja MoD z 22 września otworzyła drogę do fazy negocjacji kontraktowych związanych z zakupem w ramach pilnej potrzeby operacyjnej (Urgent Operational Requirement, UOR) pierwszej partii pojazdów. Ilość oraz dokładne terminy dostaw nie są na razie znane, podawany jest jedynie rok 2011, jako ten w którym pierwsze Oceloty miałyby trafić do żołnierzy w celach treningowych. W momencie uruchamiania programu LPPV mówiło się o potrzebie pozyskania 400 pojazdów (pierwsza partia – 200 sztuk w ramach UOR), które miały przede wszystkim zastąpić Land Rovery Snatch/Snatch Vixen, jednak wobec najnowszych decyzji o redukcji budżetu MoD ilość ostatecznie zakupionych wozów może ulec zmniejszeniu. Z drugiej strony należy pamiętać, że jest to bardzo oczekiwany i potrzebny następca patrolowych Land Roverów (obecnie używanych jest ponad 600 sztuk Snatch 2, Snatch Vixen i Snatch Vixen Plus), a produkcja Ocelotów da brytyjskiej gospodarce około 750 miejsc pracy.

Od Snatcha do LPPV
Historia programu LPPV przypomina trochę naszego rodzimego LOSP-a – w obu przypadkach zostały one uruchomione na skutek negatywnych doświadczeń z użycia standardowych pojazdów patrolowych w warunkach wojny asymetrycznej. O ile Irak, w którym zakończyła się misyjna kariera Honkera, okazał się dość „łagodny” dla Land Rovera (głównie dzięki dość spokojnej brytyjskiej strefie odpowiedzialności), to w Afganistanie brytyjska legenda definitywnie poległa. Podobnie jak w Polsce, śmierć brytyjskich żołnierzy w pojazdach (od 2003 roku w LR Snatch zginęło ich 37) bez odpowiedniego opancerzenia zyskała spory rozgłos medialny oraz stała się elementem gry politycznej. To wymusiło na MoD podjęcie działań, które zapewniłyby lepszą ochronę walczących żołnierzy – tzw. force protection. Prowadzono je dwutorowo: zakup nowych pojazdów, głównie minoodpornych oraz modernizację (przede wszystkim poprawa ochrony) posiadanych konstrukcji. W ramach tych działań został uruchomiony program LPPV, ale również przeprowadzone modernizacje posiadanej floty pojazdów patrolowych. Land Rover Snatch, podobnie jak Honker, tworzony był z myślą o innych warunkach pola walki, niż te, z jakimi przyszło im się „mierzyć” w Iraku czy Afganistanie. Korzenie Snatcha sięgają 1992 roku,kiedy NP Aerospace Ltd. rozpoczął produkcję oraz dostawy dla brytyjskich sił zbrojnych opancerzonego samochodu patrolowego, zbudowanego na podwoziu zmilitaryzowanego Land Rovera Defendera 110 – Heavy Duty Chassis (zmodyfikowanego przez Ricardo) z silnikiem benzynowym V8. Pojazd oficjalnie zaliczony został do kategorii średnich użytkowych pojazdów ciężarowych (Truck Utility Medium) wyposażonych w zestaw opancerzenia (Vehicle Protection Kit). Głównym teatrem działań dla nowych pojazdów była Irlandia Północna, gdzie wykonywały one zadania patrolowe, pościgowe (stąd nazwa „snatch”). Zresztą właśnie doświadczenia z prowadzonych tam operacji oraz użycia wcześniejszych odmian opancerzonych, często prowizorycznie, Land Roverów zostały uwzględnione przy tworzeniu Snatcha. W sumie wyprodukowano ok. 1000 Land Roverów Snatch 1, z czego 278 przystosowano do działań na pustyni (Snatch 1.5). Większość pojazdów została w trakcie eksploatacji zmodyfikowana do standardu odmian Snatch 2/2A/2B różniących się instalacją elektryczną – 12V/24V, umiejscowieniem kierownicy – LHD/RHD oraz wyposażonych m.in. w silniki Diesla serii 300 Tdi. Co ciekawe, fabryczna nazwa Land Rovera Snatch to CAMAC® CAV 100 (Composite Armoured Vehicle), gdyż jego opancerzenie zostało wykonane w całości z laminowanych kompozytów na bazie wzmocnionego włókna szklanego, aramidów oraz polietylenu. Tę technologię NP Areospace opatentowało pod nazwą CAMAC i stosowało wcześniej m.in. w osłonach indywidualnych. Snatch stał się pierwszym seryjnym pojazdem wyposażonym w kompozytowe opancerzenie.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 11/2010

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter