Opancerzony pojazd patrolowy K4386 Tajfun-WDW

Michał Buslik
Opancerzony pojazd patrolowy K4386 Tajfun-WDW
W czerwcu bieżącego roku w rosyjskim Internecie pojawiło się pierwsze zdjęcie nowego prototypu opancerzonego pojazdu patrolowego znanego obecnie jako K4386 Tajfun-WDW. Wówczas ten prototypowy pojazd stanowił dla obserwatorów dość tajemniczą niespodziankę. Obecnie, po upływie kilku miesięcy, choć szczegółowe dane taktyczno-techniczne wozu wciąż są nieznane, o nowym rosyjskim pojeździe opancerzonym wiadomo już zdecydowanie więcej.
Dawniej KamAZ, obecnie "K"
Przedsiębiorstwo OAO ZSA (Zawod Spiecialnych Awtomobiliej, Zakłady Samochodów Specjalnych) z siedzibą w Nabierieżnych Czełnach w Tatarstanie powstało w maju 2013 roku i od tego czasu stopniowo przejmowało od spółki PAO KamAZ, która podjęła decyzję o skoncentrowaniu swojej działalności na produkcji dla sektora cywilnego, prowadzenie tzw. produkcji specjalnej. Przejęcie dotyczy wytwarzania wozów seryjnych jak i wykonywania prac doświadczalno-konstrukcyjnych związanych z konstruowaniem pojazdów prototypowych. Praktycznym wyrazem tych działań stała się m.in. zmiana nazwy marketingowej pojazdów opancerzonych dotychczas kojarzonych z marką KamAZ, które teraz w materiałach reklamowych noszą nazwę złożoną z litery "K" i ciągu cyfr. Obecnie działalność OAO ZSA obejmuje przede wszystkim produkcję seryjną opancerzonych kabin montowanych na podwoziach ciężarowych dostarczanych przez PAO KamAZ, produkcję seryjną pojazdów opancerzonych K43269 rodziny Wystrieł oraz przeciwminowo wzmocnionych K63968 rodziny Tajfun-K (łączna produkcja seryjna tych ostatnich pojazdów dla MO FR przekroczyła w bieżącym roku liczbę 70 egzemplarzy). Gdy chodzi o prowadzone w zakładach OAO ZSA prace doświadczalno-konstrukcyjne, to do niedawna wiadomo było wyłącznie o rozwijaniu prototypów trzech ciężkich podwozi wieloosiowych (K78504 8x8, K78509 12x12, K7850 16x16) powstających w ramach zainicjowanej jeszcze w 2010 roku pracy konstrukcyjno-doświadczalnej Platforma, która docelowo ma doprowadzić do skonstruowania rosyjskiej alternatywy dla wykorzystywanych obecnie w siłach zbrojnych ciężkich podwozi wieloosiowych wytwarzanych przez białoruskie zakłady MZKT. Obecnie wiadomo, że od listopada 2015 roku w OAO ZSA jest prowadzona kolejna praca doświadczalno-konstrukcyjna o prawdopodobnej nazwie Rosomacha (ros. rosomak tundrowy), której efektem jest powstanie prototypowych pojazdów opancerzonych 4x4 K4386 Tajfun-WDW. Co ciekawe, w procesie projektowania i budowy nowej konstrukcji uczestniczyła grupa studentów wyższych uczelni Tatarstanu.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 11/2016