Okręt podwodny Gymnote

 


Andrzej Nitka


 

 

 

Okręt podwodny Gymnote

 


W 1960 roku prezydent Francji gen. Charles de Gaulle podjął decyzję o utworzeniu narodowych sił odstraszania. Podobnie jak w innych mocarstwach jądrowych, struktura Force de Frappe miała być trójdzielna. Stanowić ją miały wyrzutnie na lądzie, lotnictwo strategiczne oraz komponent morski. Prace nad tym ostatnim zajęły najwięcej czasu.



 

 


Prace nad projektem pierwszego francuskiego okrętu podwodnego o napędzie atomowym rozpoczęły się w roku 1954. 2 lipca 1955 roku w Arsenal de Cherbourg, położono stępkę pod jednostkę torpedową o numerze budowy Q 244, której głównym konstruktorem był inż. André Gempp. Nieoczekiwanie jednak dużym problemem stało się stworzenie dla niej układu napędowego. W tym czasie Francja nie była jeszcze zdolna do produkcji wzbogaconego uranu. Próbowano temu zaradzić poprzez próbę budowy reaktora jądrowego wykorzystującego naturalny, niewzbogacony uran oraz ciężką wodę jako moderator i chłodziwo. Okazało się jednak, że jest to jedynie możliwość teoretyczna. Reaktor taki byłby zbyt duży i za ciężki do zainstalowania na okręcie podwodnym. W związku z tym budowa jednostki została wstrzymana w roku 1958 bądź 1959. Próby nabycia reaktora okrętowego, czy jedynie wzbogaconego uranu w Stanach Zjednoczonych nie powiodły się w wyniku nie najlepszych relacji między tymi dwoma państwami. Spowodowało to anulowanie całego projektu w 1959 roku. Chłodne stosunki między Francją a Stanami Zjednoczonymi, zaostrzyły się jeszcze bardziej na początku lat 60. w związku ze zmianą doktryny wojskowej NATO ze „zmasowanego odwetu” na „elastyczne reagowanie”, czego konsekwencją było wystąpienie Francji w 1966 roku ze struktur wojskowych Sojuszu oraz jej dążenie do utrzymania się w gronie światowych mocarstw. Legło to u podstaw podjęcia przez Paryż kroków mających zapewnić mu niezależność w sferze militarnej. Najjaskrawszym przejawem tych działań było przystąpienie Francji do tworzenia Force de Frappe, czyli  własnych sił odstraszania jądrowego (dosł. sił uderzeniowych), w tym również budowy okrętów podwodnych o napędzie atomowym z rakietami balistycznymi Sous-marin Nucléaire Lanceur d’Engins (SNLE). Aby tego dokonać Francuzi musieli pokonać wiele barier technicznych i technologicznych, z których najpoważniejszymi były: opracowanie odpowiedniego dla okrętu podwodnego reaktora atomowego oraz rakiet balistycznych z głowicami jądrowymi.

 
Pełna wersja artykułu w magazynie MSiO 7/2010

Wróć

Koszyk
Facebook
Twitter