Ospreye nad Morzem Śródziemnym
Carlo Kuit & Paul Kievit/Bronco Aviation
Ospreye nad Morzem Śródziemnym
W końcu kwietnia br. okręt USS Bataan (LHD-5), wraz z pozostałymi jednostkami wchodzącymi w skład zgrupowania okrętów desantowych BATARG (Bataan Amphibious Reday Group), rozpoczął działania na Morzu Śródziemnym. Celem misji jest zastąpienie bliźniaczego okrętu USS Kearsage (LHD-3), wraz z bazującym na nim 26. Ekspedycyjnym Oddziałem Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (United States Marine Corps Expeditionary Unit). W 2009 r. USS Bataan (LHD-5) stał się pierwszym okrętem sił morskich, który realizował tego typu misję.
Zgrupowanie okrętów desantowych BATARG rozpoczęło misję mającą na celu wzmocnienie bezpieczeństwa akwenów morskich – MSO (Maritime Security Operation) w obszarze odpowiedzialności 5. i 6. Floty Sił Morskich Stanów Zjednoczonych (United States Navy). BATARG otrzymał zadania do realizacji w ramach Sił Zadaniowych 62 (Task Force 62), które będą polegać na realizowaniu operacji MSO, a także zapewnieniu koniecznego wsparcia siłom koalicyjnym przydzielonym do operacji „United Protector”, która rozpoczęła się 23 marca 2011 roku. Jej głównym celem, na mocy rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych, jest powstrzymywanie nielegalnego przepływu broni do Libii. Zobowiązanie sił Sojuszu Północnoatlantyckiego polega na ochronie ludności cywilnej przez reżimem Muamara Kadafiego.
USS Bataan (LHD-5) jest uniwersalnym okrętem desantowym typu Wasp. Jego projekt jest oparty na okrętach typu Tarawa, z zastosowaniem modyfikacji dotyczących głównie umożliwienia realizacji zadań przy użyciu bardziej zaawansowanych środków walki. Okręty typu Wasp mają możliwość transportu niemal kompletnego Ekspedycyjnego Oddziału Korpusu Piechoty Morskiej (1800 żołnierzy, 12 barek desantowych, 3 poduszkowce desantowe, 25 kołowych transporterów opancerzonych LAV-25, 8 samobieżnych haubic M-109, 24 samochody transportowe). Łącznie od 1989 roku zbudowano osiem okrętów typu Wasp, wszystkie pozostają w służbie do dnia dzisiejszego, w tym: USS Wasp (LHD-1), USS Essex (LHD-2), USS Kearsage (LHD-3), USS Boxer (LHD-4), USS Bataan (LHD-5), USS Bonhomme Richard (LHD-6), USS Iwo Jima (LHD-7), USS Makin Island (LHD-8). Nazwa okrętu sięga okresu drugiej wojny światowej, kiedy to amerykańskie i filipińskie siły zbrojne toczyły zacięte walki z Japończykami. Zdarzenie miało miejsce w kilka godzin po ataku na Pearl Harbor na filipińskich wyspach Luzon i Corregidor – półwysep Bataan. Po ciężkich walkach „Walczący dranie z Bataan” poddali się w kwietniu 1942 roku. Dwa lata później amerykańskie siły pod dowództwem generała Douglasa McArthura odbiły Filipiny z rąk Japończyków. USS Bataan był poprzednio nazwą lekkiego lotniskowca (typu Independence), który otrzymał dwanaście odznaczeń w trakcie służby na frontach drugiej wojny światowej i w czasie konfliktu koreańskiego. Oficjalne został wycofany ze służby w kwietniu 1954 roku. W chwili obecnej zgrupowanie BATARG składa się z okrętów USS Bataan (LHD-5), USS Mesa Verde ( LPD-19) oraz USS Whidbey Island (LSD-41). 22. Ekspedycyjny Oddział Korpusu Piechoty Morskiej składa się z komponentu lądowego, w tym specjalnego batalionu desantowego oraz komponentu lotniczego, całość wspierana przez batalion logistyczny.
Łącząc nasze siły niebieskie i zielone (Siły Morskie i Korpusu Piechoty Morskiej) znajdujące się na pokładzie USS Bataan stworzyliśmy niezwykle elastyczne zgrupowanie bojowe, zdolne do wykonywania zróżnicowanych zadań. Zadania realizowane przez nas mogą dotyczyć zarówno misji poszukiwawczoratowniczych, załóg statków powietrznych jak i jednostek pływających, operacji humanitarnych i ewakuacyjnych, a także oczywiście prowadzenia operacji desantowych przy użyciu specjalistycznego wyposażenia – stwierdził USS Bataan (LHD-5), komandor Steve Koehler. Komponent lotniczy 22. Ekspedycyjnego Oddziału Korpusu Piechoty Morskiej składa się z sześciu samolotów myśliwsko-szturmowych AV-8B Harrier II, dziesięciu wielozadaniowych samolotów transportowych MV-22B Osprey, czterech ciężkich śmigłowców transportowych CH53E Super Stallion, czterech śmigłowców szturmowych AH-1W Super Cobra oraz czterech wielozadaniowych śmigłowców transportowych UH-1N Huey.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 9/2011