Nowe wersje czeskich Pandurów II 8x8
Michal Zdobinský
Nowe wersje czeskich
Pandurów II 8x8
Czeski program kołowego transportera opancerzonego Pandur II 8x8 osiągnął kolejny, niezwykle istotny, etap. W Wojskowym Instytucie Technicznym Wojsk Lądowych w Vyškovie (VTÚPV, jeden z oddziałów VOP-026), w kwietniu bieżącego roku, rozpoczęły się próby zakładowe dwóch nowych wersji podstawowego kołowego wozu bojowego AČR – bojowego wozu rozpoznawczego oraz transportera medycznego. Trzecia odmiana specjalistyczna – bojowy wóz dowódcy kompanii – w tym czasie miał za sobą już próby zakładowe oraz kontrolne, a w połowie maja pomyślnie zakończył także badania wojskowe.
![](files/artykuly/technika_wojskowa/98_ntw_2011_08/2.jpg)
Na mocy umowy podpisanej 2 marca 2009 r. Siły Zbrojne Republiki Czeskiej otrzymają w sumie 107 kołowych transporterów opancerzonych Pandur II 8x8 w sześciu wersjach, opartych na dwóch zasadniczych odmianach: kołowego wozu bojowego (KBV) z systemem wieżowym RCWS-30 firmy Rafael oraz kołowego transportera opancerzonego (KOT), które będą uzbrojone w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z 12,7 mm wkm lub nie będą miały żadnego uzbrojenia (szerzej w NTW 12/2009). W ramach odmiany KBV dostarczone zostaną: 72 kołowe bojowe wozy piechoty (KBVP), 11 kołowych wozów bojowych dowódcy kompanii (KBV-VR), 8 kołowych bojowych wozów rozpoznawczych ze stacją radiolokacyjną (KBV-PZLOK) oraz 8 kołowych bojowych wozów rozpoznawczych bez radaru (KBV-PZ). Jeśli chodzi o odmianę KOT, dostawy obejmą tylko dwie wersje: cztery kołowe transportery opancerzone inżynieryjne (KOT-Ž) oraz cztery kołowe transportery opancerzone medyczne (KOT-Zdr).
Kołowy wóz bojowy dowódcy kompanii (KBV-VR)
Wersja KBV-VR wywodzi się bezpośrednio z KBVP, różni się jednak innym rozwiązaniem przestrzeni przedziału załogi w środkowej i tylnej części pojazdu. Przedział ma specjalną zabudowę oraz wzbogacone wyposażenie łączności i transmisji danych, co predestynuje go do prowadzenia pracy dowódczo- sztabowej. KBV-VR stanowić będzie zasadniczy środek do zorganizowania stanowiska dowódczo-obserwacyjnego kompanii (VPS) oraz realizacji zadań dowodzenia i kierowania kompanią w walce. Zapewnia dowódcom kompanii, czy też oficerom sztabu batalionu, możliwość zautomatyzowania obróbki informacji w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Wyposażenie pojazdu umożliwia komunikację głosową oraz transmisję danych pomiędzy pojazdami ugrupowania bojowego, włącznie z łącznością z nadrzędnymi szczeblami dowodzenia w ramach tzw. operacyjno-taktycznego systemu dowodzenia i kierowania walką. Stałą załogę KBV-VR tworzą: dowódca kompanii, dowódca drużyny (lub obserwator skażeń), kierowca, celowniczy-operator systemu wieżowego oraz operator systemów łączności. W przestrzeni zabudowy specjalnej przygotowano dwa nowe stanowiska robocze – dowódcy kompanii oraz operatora systemów łączności. Znajduje się tam także kolejne siedzisko, umożliwiające przewożenie szóstego członka załogi lub np. rannego. KBV-VR dysponuje takimi samymi systemami jak standardowy KBVP, ale jego pojazdowy bojowy system informacyjny (BVIS) ma oprogramowanie rozbudowane o moduły taktyczne poziomu kompanii. Dwie pokładowe radiostacje DICOM RF13250, pracujące w paśmie UHF/VHF zapewniają łączność głosową i transmisję danych. Rozbudowany został system zasilania w energię elektryczną, w którym poza standardową baterią akumulatorów, umieszczoną w przedziale desantowym, w lewej tylnej części kadłuba zabudowano pomocniczą jednostkę napędową, która umożliwia także doładowanie akumulatorów zasilających wyposażenie pojazdu oraz służących do rozruchu silnika. W okresie od połowy czerwca do 1 lipca 2011 roku zostały zrealizowane próby partii wdrożeniowej KBV-VR, w których wzięły udział dwa pojazdy. Po podpisaniu protokołu prób ma rozpocząć się seryjna produkcja wozów tej wersji. Do 30 listopada 2011 r. AČR ma otrzymać pięć takich pojazdów, zaś w przyszłym roku sześć pozostałych.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 8/2011