Pierwsze Rafale w Kraju Faraonów
Łukasz Pacholski
21 lipca br. do bazy lotniczej zlokalizowanej w pobliżu stolicy Egiptu - Kairu -przyleciały pierwsze trzy wielozadaniowe samoloty bojowe Dassault Rafale w odmianie dwumiejscowej. Jest to efekt kontraktu na 24 takie maszyny, który został zawarty w lutym bieżącego roku. Taka ekspresowa dostawa to wynik politycznych ambicji władz w Kairze, które chcą pochwalić się nowym uzbrojeniem w czasie zbliżających się uroczystych obchodów otwarcia nowej nitki Kanału Sueskiego. Obok samolotów, zaprezentowana zostanie na nich także fregata rakietowa typu FREMM Tahya Misr, której przybycie było wzmiankowane w poprzednim numerze NTW (7/2015).
Uroczyste przekazanie pierwszych samolotów miało miejsce dzień wcześniej w ośrodku doświadczalnym Dassault Aviation w Istres we Francji. To pierwsze eksportowe Rafale, które zapoczątkowały efekt kuli śniegowej jeśli chodzi o zamówienia na te maszyny spoza Francji – po Egipcie na ten krok zdecydował się także Katar (24 sztuki, dostawy od 2018 roku). Najprawdopodobniej trzecim klientem będą - w końcu - Hindusi, którzy finalizują negocjacje w sprawie zakupu 36 egzemplarzy. Tak błyskawiczna dostawa pierwszych maszyn do Egiptu to wynik decyzji władz Republiki Francuskiej, które zgodziły się na przekazanie nowym właścicielom praktycznie gotowych Rafale zamówionych dla Armée de l'air. Przed dostawą, podobnie jak fregata, zostały one pozbawione części wyposażenia (m.in. systemów łączności i transmisji danych oraz WRE), a także ograniczono ich zdolności ofensywne (m.in. poprzez integrację z samolotami eksportowej wersji pocisków manewrujących MBDA Storm Shadow – Black Shaheen, dysponujących zmniejszonym zasięgiem). Podobnie ekspresowa dostawa będzie dotyczyć drugiej transzy, także składającej się z trzech samolotów, które mają być przygotowane do odbioru w grudniu 2015 bądź styczniu 2016 roku. Pozostałe będą trafiać nad Nil sukcesywnie do 2019 roku. Co ważne, do szybkiego tempa dostaw dostosowano także cykl szkolenia egipskiego personelu – to właśnie sześciu pilotów z tego kraju przyprowadziło nowe samoloty „do domu” - ze względu na niewielką odległość był to lot bezpośredni. Na końcowym odcinku trasy Rafale otrzymały eskortę honorową egipskich F-16.
Najprawdopodobniej Rafale będą w pierwszej kolejności zastępować w linii inny typ odrzutowego samolotu bojowego produkcji firmy Dassault – stare maszyny Mirage V, dotąd używane do zadań myśliwskich, rozpoznawczych, a także treningu operacyjnego. Obecnie w linii pozostaje nadal około 70 maszyn tego typu. Obok floty MiG-ów-21 i ich chińskich klonów, są one obecnie najstarszymi odrzutowymi maszynami bojowymi Egiptu. Według części publikacji Egipcjanie chcą zastąpić Mirage V dwutorowo - część ich zadań przejmą nowe Rafale, a z drugiej cały czas rozważa się możliwość odkupienia z nadwyżek sprzętowych Zjednoczonych Emiratów Arabskich 36 Mirage 2000-9.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 8/2015