PMV Survivor II
Mateusz J. Multarzyński
Austriacki PMV Survivor II
Pomimo braku ostatecznych wymagań dla Kołowego Pojazdu Opancerzonego czy też jakichkolwiek konkretnych informacji o dalszych losach tego projektu, zainteresowanie polskim rynkiem ze strony potencjalnych oferentów (krajowych i zagranicznych) pojazdów opancerzonych i minoodpornych nie słabnie. Może to dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że obecnie Wojsko Polskie w ramach PKW Afganistan używa wypożyczonych od Sił Zbrojnych USA – Cougarów, a kolejne pojazdy kategorii MRAP zostaną nam udostępnione w tym roku (mowa jest o nowych MaxxPro oraz używanych Cougarach), co na pewno nie ułatwia działań firmom oferującym tego typu konstrukcje.
![](files/artykuly/technika_wojskowa/99_ntw_2010_07/survivor.jpg)
Z drugiej strony trzeba pamiętać, że zapotrzebowanie na opancerzony, minoodporny pojazd istnieje, choć obecnie trudno jest określić jego „cechy” fizyczne, jak i podać nawet przybliżone szacunki odnośnie ilości czy terminu rozpoczęcia procedury pozyskania tego typu sprzętu. Jednak, aby móc konkurować o przyszłe kontrakty, trzeba już teraz „budować” markę oraz świadomość jej istnienia u potencjalnych odbiorców, stąd wiele firm czyni starania, aby uzyskać „pool position” w ewentualnym wyścigu o zamówienia Sił Zbrojnych RP. O tym, że nieobecni nie mają głosu, dobrze wiedzą także w austriackiej spółce Achleitner (Franz Achleitner Fahrzeugbau und Reifenzentrum GmbH), która od 2008 roku promuje w Polsce swój pojazd PMV (Protected Mission Vehicle) Survivor II (NTW 10/2008). Achleitner, to uznany wytwórca specjalistycznych pojazdów, nadwozi oraz naczep. Firma ta produkuje m.in.: samochody terenowe Mantra 4x4 (na bazie Mercedes-Benz Sprinter), Pias 4x4 (na bazie Iveco Daily), naczepy niskopodwoziowe, naczepy dla zespołów rajdowych (np. RedBull Racing Team), naczepy z rozkładanym/rozsuwanym nadwoziem (np. mobilne biura), różnego rodzaju specjalistyczne nadwozia/zabudowy dla odbiorców cywilnych i wojskowych (np. do transportu drewna, ludzi, chłodnie, etc.), bankowozy (w tym ciężkie na podwoziach ciężarówek MAN 8x4, używane podczas wymiany marek niemieckich na euro) oraz pojazdy opancerzone, w tym Survivor I i PMV Survivor II. Achleitner, niczym dobry krawiec, „szyje na miarę” swoje konstrukcje, często na bazie indywidualnych, bardzo specyficznych, zamówień.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 7/2010