Pojazd ciężarowy dużej ładowności powiększonej mobilności KamAZ-53958/6560M rodziny Tornado-M

Pojazd ciężarowy dużej ładowności powiększonej mobilności KamAZ-53958/6560M rodziny Tornado-M

Michał Buslik

 

Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej przyjęło w 2010 roku ramowy plan rozwoju pojazdów wojskowych dla rosyjskich sił zbrojnych do 2020 roku. Jednym z podstawowych założeń tego planu jest opracowanie w ciągu obecnej dekady perspektywicznych, zunifikowanych podwozi ciężarowych z układami napędowymi od 4x4 do 10x10, które będą mogły zastąpić dotychczas użytkowane w rosyjskiej armii pojazdy ciężarowe Urał typoszeregu Motowoz-1 oraz KamAZ typoszeregu Mustang.

Tornado w cieniu Tajfuna

Praca konstrukcyjno-doświadczalna Tornado została podjęta w 2012 roku, a więc w dwa lata po rozpoczęciu, obecnie dobrze znanej, pracy konstrukcyjno-doświadczalnej Tajfun (NTW 2/2015), co nie może dziwić, zważywszy na to, że ma ona nie tylko charakter uzupełniający w stosunku do pracy Tajfun, ale też w pewnym stopniu bazuje na jej dokonaniach.  Celem pracy Tajfun powierzonej OAO KamAZ  (Tajfun-K) oraz OAO UrałAZ (Tajfun-U)  było opracowanie rodziny zunifikowanych, opancerzonych pojazdów kołowych o podwyższonej odporności przeciwminowej.

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 3/2016

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter