Pojazdy taktyczne na Eurosatory (cz. II)
MATEUSZ J. MULTARZYŃSKI
Pojazdy taktyczne na Eurosatory
(cz. II)
Na tegorocznym salonie Eurosatory można było zapoznać się z kilkoma premierami w kategorii lekkich pojazdów taktycznych, przeznaczonych przede wszystkim dla jednostek specjalnych. Z drugiej strony wciąż istnieje popyt na ciężkie konstrukcje, jak MRAP-y, choć tu konkurencję dla nowych wozów stanowią oferowane przez Amerykanów (np. w ramach programu Excess Defense Articles) używane pojazdy. Ta sytuacja już nie jest tak komfortowa dla producentów, jak w momencie boomu na pojazdy minoodporne i wymaga od nich większych starań w walce o klienta.
Oczywiście, wciąż istnieją państwa i siły zbrojne, które poszukują konstrukcji kategorii MRAP i z tego też powodu pojawiają się nowi gracze, którzy chcą zaistnieć na międzynarodowym rynku. Przykładem może być tajlandzka firma Chaiseri Defense, która pokazała w Paryżu swój opancerzony pojazd minoodporny First Win, który został zaprojektowany w ramach rodziny samochodów zapewniających różne poziomy ochrony i przeznaczonych do realizacji różnych zadań. Wydaje się, że właśnie specjalizacja, a szczególnie wersje przeznaczone do ewakuacji medycznej i rozminowywania dróg są szansą dla konstrukcji podobnych do MRAP-ów, czego przykładem mogą być prezentowane w Paryżu: włosko-niemiecki Iveco/KMW MPV/VTMM, niemiecko- austriacki RMMV/Achleitner Survivor R, niemiecki KMW Dingo 2 RC i zrobotyzowany Oshkosh M-ATV.
SPECJALIZACJA SZANSĄ DLA MRAPÓW?
Rodzina pojazdów minoodpornych Iveco MPV (Medium Protected Vehicle), o masie od 18 do 25 ton, jest rozwijana przez Iveco Defence Vehicles od 2008 roku w kooperacji z Krauss Maffei Wegmann. Bazę dla niej stanowią zmodyfikowane podwozia ciężarówek Iveco Trakker 4x4 i 6x6. MPV używane przez Włochów otrzymały wspólne oznaczenie VTMM (Veicolo Tattico Medio Multiruolo).
W Paryżu została pokazana medyczna wersja VTMM 4x4 Ambulance/Intensive Treatment Unit, w konfiguracji dostarczanej Esercito Italiano (12 szt.) na podstawie kontraktu z 2010 roku. Pojazd przeznaczony jest do transportu dwóch rannych na noszach i czteroosobowej załogi (kierowca, dowódca, oficer medyczny, sanitariusz). Opancerzony kadłub-cytadela, o zwiększonej dzięki podwyższonemu dachowi objętości do 16 m3 (standardowa wersja – 13 m3) i wysokości wnętrza do 1700 mm (standard – 1410 mm), zapewnia maksymalnie 3 poziom ochrony wg STANAG 4569 przed ostrzałem i eksplozjami min oraz IED.
Włosi zakupili również, w ramach wartego 120 mln euro projektu Route Clearance Project, MPV w 5 wersjach specjalistycznych do różnych zadań w ramach zespołu rozminowywania dróg. Każdy z nich ma przypisane specyficzne zadania, które wiążą się również z miejscem w konwoju, a także swoją nazwę i oznaczenie: Decoy (RCP1), Detection (RCP2), Confirmation (RCP3) i Observation (RCP4 i RCP5).
Pojazdy, w zależności od zadania, dysponują różnymi sensorami i systemami, w tym zakłócającymi zapalniki radiowe lub wzbudzające ich detonację, czy hydrauliczne wysięgniki z manipulatorami. Mogą one również współpracować z trałami przeciwminowymi i transportować zdalnie sterowane pojazdy saperskie. Dywersyfikacja zadań, a jednocześnie pewna komplementarność wyposażenia, ma bardzo racjonalne uzasadnienie i świadczy o głębokiej analizie problemu zwalczania min pułapek różnego typu, czy IED zakładanych na szlakach komunikacyjnych. Warto aby włoskim rozwiązaniom Route Clearance Project przyjrzeli się również polscy specjaliści pracujący nad wymaganiami, czy podobnymi projektami, w których nierzadko planuje się wykonywanie wielu różnych zadań przy wykorzystaniu jednego pojazdu, wyposażonego w liczne sensory i systemy, co skutkować może m.in. brakiem odpowiedniej przestrzeni do pracy dla załogi i nadmiarem informacji wymagających analizy, często w bardzo krótkim czasie, jak i przeciążeniem konstrukcji nosiciela.
Układ napędowy Iveco MPV/VTMM składa się z: silnika wysokoprężnego Iveco Cursor 8 o mocy 256 kW/ 360 KM, zautomatyzowanej skrzyni biegów ZF 12 AS 1930TD o 12+2 przełożeniach i skrzyni rozdzielczej Steyr VG 2000/300, realizującej stały napęd obu osi.
Innym specjalistycznym pojazdem minoodpornym prezentowanym podczas Eurosatory 2014 był Survivor R w wersji wozu rozpoznania skażeń (CBRN). Survivor to konstrukcja austriackiej firmy Achleitner, która swoją premierę miała w 2008 roku (PMV Survivor II) i była już opisywana na łamach NTW. Tym razem jednak pojazd prezentowany był na stoisku Rheinmetalla, co jest efektem, ogłoszonej podczas paryskiego salonu, współpracy pomiędzy Achleitnerem a Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV). Jest to całkiem zrozumiała decyzja, zważywszy na fakt, że austriacki pojazd zbudowany został na podwoziu zmilitaryzowanej ciężarówki MAN serii TGM, produkowanej zresztą w zakładach MAN w Steyr w Austrii. Dzięki tej współpracy zyskuje zarówno RMMV, rozszerzając swoje portfolio o rodzinę 15-tonowych pojazdów opancerzonych, jak i Achleitner, którego produkt otrzyma wsparcie handlowe i logistyczne od znaczącego gracza na międzynarodowym rynku uzbrojenia.
Ładowność Survivora R wynosi 4100 kg, co pozwala na montaż bogatego zestawu wyposażenia, służącego do detekcji, identyfikacji, oznaczania i pobierania próbek skażeń chemicznych, biologicznych czy radiologicznych.
Pojazd może być transportowany na pokładzie samolotu C-130, co pozwala na jego łatwy przerzut w oddalone rejony działań.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 11/2014