Pojazdy oraz ich wyposażenie na MSPO 2009

 


Mateusz J. Multarzyński


 

 

 

Pojazdy oraz ich wyposażenie

 

na MSPO 2009

 

 

 

Kryzysowa XVII edycja MSPO, która pechowo rozpoczęła się pożarem hali F, mimo wszystko zgromadziła znaczącą liczbę wystawców, w tym także kilku z branży motoryzacyjnej. Oczywiście w związku z kryzysem, który mocno dotknął właśnie przemysł motoryzacyjny oraz brakiem ze strony MON konkretnych planów zakupów, a także kolejnymi – zakończonymi fiaskiem – przetargami, trudno było się spodziewać „festiwalu” premier wśród pojazdów wojskowych. Z drugiej strony, w szczególności polscy, wystawcy nie zawiedli i pokazali ciekawe konstrukcje.

 


Koreański powrót do przeszłości
Stoisko Kia Motors Corporation było skromne i nie stał na nim żaden pojazd, czemu zresztą trudno się dziwić przyglądając się bliżej ofercie firmy. Koreańczycy raczej nie liczyli na zainteresowanie swoimi samochodami ze strony polskiej armii, gdyż produkowane przez nich pojazdy stanowią dość egzotyczny konglomerat starszych, przede wszystkim amerykańskich, konstrukcji. Sympatycy militarnych „staroci” przeglądając katalog wojskowych pojazdów Kia mogli na przykład rozpoznać w modelu KM450/451 – „półciężarówkę” Kaiser Jeep M715 produkowaną w latach 1967-1969, a w modelu KM250 – ciężarówkę o ładowności 2.5 tony rodziny M35 produkowanej od końca lat 40. XX wieku m.in. przez firmy Reo i Kaiser Jeep (przejęte później przez AM General). Także większy, 5-tonowy model KM500 to koreański odpowiednik amerykańskich samochodów ciężarowych M54/M809. Trzeba jednak przyznać, że oferta Kia jest szeroka i obejmuje pojazdy różnych kategorii, od osobowo-terenowych (model KM420/Retona) przez ciężkie ciągniki siodłowo-balastowe (model KM1002) do zestawów transportowych ciężkiego sprzętu wojskowego czy wozy zabezpieczenia technicznego (KM1001).

 

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 10/2009

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter