Pojazdy na MSPO 2010
Mateusz J. Multarzyński
Pod znakiem nowości
– pojazdy na MSPO 2010
Pomimo trwającego od dwóch lat kryzysu, na tegorocznym XVIII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach w omawianej kategorii sprzętu nie zabrakło wystawców i ciekawych premier. Również organizator imprezy – Targi Kielce S.A. „nie dał się” kryzysowi, dzięki czemu wystawcy mieli do dyspozycji zarówno odbudowaną po zeszłorocznym pożarze halę, jak i nowy, imponujący obiekt, który połączył dwa istniejące wcześniej, a którego powierzchnia sprzyjała wystawianiu także większych eksponatów, w tym i samochodów.
![](files/artykuly/technika_wojskowa/99_ntw_2010_10/1.jpg)
Na tegorocznym MSPO swoje pojazdy pokazali zarówno „starzy gracze” – AMZ Kutno, jak i debiutanci – Germaz. Na targi powrócili ze swoimi wozami także producenci, którzy wystawiali się już kiedyś w Kielcach – Achleitner, General Dynamics European Land Systems czy Daimler AG (z ciężarówkami Mercedes-Benz i specjalistycznymi podwoziami FGA). Nie zabrakło także ciekawych elementów wyposażenia pojazdów, w tym specjalistycznych systemów, jak mobilne rampy szturmowe.
Wrocławski MRAP
Największą sensacją tegorocznego MSPO w kategorii opancerzonych pojazdów minoodpornych był na pewno M-ATV G10 wrocławskiej firmy Dom Samochodowy Germaz Sp. z o.o. Został on zbudowany na podwoziu Mercedes-Benz FGA 12.5 (Unimog U 5000) przy współpracy z Politechniką Wrocławską, Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Daimler AG. Choć jest to debiut firmy Germaz w tej kategorii pojazdów, to należy go uznać za bardzo udany. Wóz ten stanowi ciekawą alternatywę i potencjalnie groźną konkurencję, zarówno dla Żubra, jak i Dingo oraz Aravisa. Z tego też powodu poświęcamy mu osobny artykuł.
Z ziemi brytyjskiej do polskiej
Wystawę narodową w tym roku zorganizowała Wielka Brytania, będąca drugim po USA największym eksporterem uzbrojenia i wyposażenia wojskowego na świecie. Jednak najbardziej okazały brytyjski eksponat znalazł się, o dziwo, na stoisku Wojskowych Zakładów Mechanicznych S.A. z Siemianowic Śląskich. Było to Opancerzony System Pojazdowy Borsuk, czyli pojazd Ranger (NTW 2/2010 i 8/2010) rozwijany przez firmę Universal Engineering. Demonstrowany w Kielcach egzemplarz to prototyp numer 002, który w tym roku uczestniczył w pokazach dynamicznych podczas czerwcowego DVD w Millbrook w Wielkiej Brytanii. Możliwą kooperację polsko-brytyjską przy produkcji tego pojazdu, perspektywy handlowe oraz jego ewentualną polonizację i planowany zakres częściowej unifikacji z Rosomakiem omówimy szerzej oddzielnie. Innym ciekawym brytyjskim produktem, ściśle związanym z tematyką pojazdów minoodpornych, były siedziska firmy Vital Seating Systems Ltd., cztery zamontowane zostały w germazowskim M-ATV G10.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 10/2010