Pojazdy taktyczne na MSPO 2012


Mateusz J. Multarzyński


 

 

 

 

W oczekiwaniu na przetarg,

 

 

czyli pojazdy taktyczne na MSPO 2012

 

 

 

Choć tegoroczny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach stał głównie pod znakiem modernizacji polskich Leopardów 2, przetargu śmigłowcowego oraz „Tarczy Polski”, to nie zabrakło na nim również skromnej reprezentacji pojazdów taktycznych. Co więcej, pojawiły się na targach nowe, nieprezentowane do tej pory w Polsce wozy oraz prototypowe konstrukcje.

 

Ten – na razie słabo zauważalny – „ruch w interesie” był efektem opublikowanego w drugiej połowie maja br., przez Inspektorat Uzbrojenia, zapytania o informacje (RFI) dotyczącego możliwości pozyskania Lekkiego Pojazdu Uderzeniowego (LSV) dla Wojsk Lądowych (szerzej w NTW 07/2012). Zresztą przez większość zagranicznych i niektórych polskich producentów zapytanie to zostało błędnie odebrane jako wstęp do procedury zakupu pojazdów dla Wojsk Specjalnych i głównie takie konstrukcje zostały zgłoszone. Stąd też obecność na tegorocznym MSPO takich pojazdów jak: ACMAT ALTV, Polaris RZR 2A czy Oshkosh M-ATV Spec-Ops.

 

Kieleckie nowości
Prezentowany na stoisku firmy MAW Telecom pickup ALTV firmy ACMAT S.A.S. w wersji Torpedo (zaprezentowany na łamach NTW 8/2012, w ramach relacji z salonu Eurosatory 2012) jest nowością - i to w pewnym sensie dość egzotyczną - jedynie na naszym podwórku. Konstrukcja ta jest obecna od kilku lat na rynku i została sprzedana w ilości ponad 500 egzemplarzy, głównie odbiorcom z Afryki i Bliskiego Wschodu. Model pokazany w Kielcach to pojazd przeznaczony przede wszystkim dla jednostek aeromobilnych i specjalnych, przystosowany do operowania w trudnych warunkach terenowych (prześwit 380 mm, kąt natarcia 40°, kąt zejścia 37°) i klimatycznych (zakres temperatur od –32°C do +55°C). Zresztą nie jest to jedyny wóz w ofercie firmy ACMAT stworzony z myślą o wsparciu działań specjalnych (SOF), pozostałe to: Bastion Patsas oraz VLRA Torpedo.

Drugą „lokalną” nowością był M-ATV Special Forces Vehicle (NTW 9/2010) firmy Oshkosh Defence, prezentowany na stoisku UMO Sp. z o.o. Wersja ta różni się od podstawowej m.in.: większymi przednimi szybami (obecnie są one montowane we wszystkich nowych M-ATV), tylnym środkowym fotelem przystosowanym do montażu pulpitu kontrolnego zdalnie sterowanego stanowiska strzeleckiego, zainstalowaniem świateł IR umożliwiających prowadzenie pojazdu przy użyciu gogli noktowizyjnych, dodatkowymi uchwytami i stopniami, drzwiami pozwalającymi na dostęp z wnętrza pojazdu do bagażnika, itp. Pozostałe parametry oraz podzespoły, w tym układ napędowy oraz niezależne zawieszenie TAK-4, są takie same, jak w innych wersjach M-ATV.

Z kolei firma Polonia Cup Sp. z o.o., dystrybutor pojazdów ATV marki Polaris, pokazała m.in. quada typu side by side – Polaris RZR 2A, który jest zmilitaryzowaną wersją cywilnego modelu RZR, wykonaną przez spółkę z Tarnowskich Gór. Modyfikacja pojazdu bazowego została przeprowadzona zgodnie z zaleceniami i wskazówkami żołnierzy DWS, które były efektem m.in. wielotygodniowych testów pojazdu w Jednostce Wojskowej Komandosów z Lublińca.

W podstawowej konfiguracji Polaris RZR 2A przeznaczony jest do transportu dwóch żołnierzy oraz maksymalnie 335 kg ładunku, a jego opuszczalna masa całkowita to 985 kg. Istnieje możliwość montażu dwóch dodatkowych foteli w tylnej części pojazdu oraz transport rannego na noszach zamocowanych z przodu.

Polaris RZR 2A napędzany jest czterosuwowym, dwucylindrowym, chłodzonym cieczą silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 875 cm3, o mocy maksymalnej 64 kW/88 KM. Standardowy zbiornik paliwa o pojemności 27,5 l zapewnia zasięg do 350 km. Jako opcja możliwy jest montaż zbiornika o pojemności 100 litrów, innym sposobem zwiększenia zasięgu jest zabranie dodatkowych 20-litrowych kanistrów.

Na tegorocznym MSPO zadebiutowała w Kielcach także turecka firma Otokar, prezentując pojazd opancerzony Cobra (NTW 6/2010) w podstawowej konfiguracji – z otwartym stanowiskiem strzelca.

Po raz pierwszy na kieleckim salonie samodzielnie wystawiała się także izraelska firma Plasan, która na swoim niewielkim stoisku prezentowała jedną z wersji – troop seat – fotela przeciwwybuchowego przeznaczonego do montażu (do ściany kadłuba) w różnego rodzaju pojazdach opancerzonych i wozach bojowych: MRAP-ach, kołowych transporterach opancerzonych, bojowych wozach piechoty, itp. Do Polski przywieziono też elementy najnowszego rozwiązania chroniącego przed głowicami granatników przeciwpancernych: RPG7 FlexFence, które charakteryzuje się m.in. niska masą: 10 kg/m2 oraz łatwością montażu (patrz także druga część relacji z Eurosatory 2012 w tym samym numerze).

 

 

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 10/2012

Wróć

Koszyk
Facebook
Twitter