Polskie Lobby Przemysłowe o przetargu na śmigłowce


Norbert Bączyk


 

 

 

 

Polskie Lobby Przemysłowe

 

 

o przetargu na śmigłowce

 

 

 

Realizowany obecnie przetarg na 70 śmigłowców dla lotnictwa Sił Zbrojnych RP jest, obok programu modernizacji i przebudowy systemu obrony przeciwlotniczej, największym i najważniejszym programem modernizacji technicznej polskiej armii drugiej dekady XXI wieku. Wynik tego przetargu będzie miał duży wpływ nie tylko na przyszły potencjał bojowy Sił Zbrojnych RP, ale również w wymiarze gospodarczym może mieć poważne znaczenie. Odpowiednio przeprowadzony przyniesie miejsca pracy i wzrost innowacyjności nie tylko producentowi, także licznej grupie polskich podwykonawców – a tych jest w naszym kraju w przemyśle lotniczym sporo. Stąd działania Polskiego Lobby Przemysłowego im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, które dąży do zaangażowania w projekt budowy i obsługi nowych śmigłowców jak największej liczby krajowych podmiotów – firm i instytutów lotniczych.

 

 

Istniejące już od dwudziestu lat Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego to organizacja zajmująca się niezawodowym lobbingiem społecznym nakierowanym na rozwój polskiego przemysłu, polskiej myśli technicznej i rodzimych technologii. Społecznym koordynatorem PLP jest prof. nadzw. dr hab. Paweł Soroka. W 2013 r. spośród wielu inicjatyw PLP należy odnotować dużą aktywność związaną z realizowanym obecnie przetargiem na zakup 70 śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP. Z inicjatywy lobby zorganizowano konferencje związane z tym tematem, a ukierunkowane na wskazanie szans i możliwości (ale i zagrożeń) wiążących się z przetargiem, a dokładniej z możliwością wykorzystania w gotowych platformach zagranicznych koncernów jak największej ilości polskich komponentów. To ważne działania, tym bardziej, że realizowane w ostatnich latach wielkie przetargi dla wojska – F-16 Jastrząb, Rosomak, C-295M, Spike – pokazały, że zakup wartego wiele miliardów uzbrojenia może – ale nie musi – przynieść wymierny zysk całej gospodarce. Polonizacja Rosomaków, rozbudowa zakładów w Mesku, remonty i budowa struktur samolotów C-295M w Warszawie, to przykłady sukcesów, których realizacja nie byłaby jednak możliwa bez działań nie tylko MON, ale i w dużej mierze Ministerstwa Gospodarki. A ponieważ aktualny przetarg śmigłowcowy jest nawet w wymiarze finansowym większy niż wspomniane wcześniej (za wyjątkiem F-16 Jastrząb), należy dążyć do jak najszerszego jego zdyskontowania na rzecz polskiej gospodarki, rozumianej jako szereg podwykonawców i poddostawców dla firm dostarczających produkt finalny. Ważne, aby realizując zakup wiropłatów, uniknąć błędów i opóźnień, które towarzyszyły części wcześniejszych postępowań. Stąd działania PLP, które swe dotychczasowe działania podsumowuje w następującym oświadczeniu – opinii.

Stanowisko Polskiego Lobby Przemysłowego i Rady Budowy Okrętów w sprawie polonizacji śmigłowca, który ma być pozyskany dla Sił Zbrojnych RP W dniu 18 czerwca 2013 r. w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych oraz w dniu 8 lipca 2013 r. w Instytucie Lotnictwa odbyły się spotkania zorganizowane przez Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, poświęcone kwestiom przemysłowym związanym z pozyskaniem śmigłowca dla Sił Zbrojnych RP. Uczestniczyli w nim m.in. przedstawiciele polskich firm, które ze względu na swój potencjał i możliwości produkcyjno-naukowe mogą brać udział w procesie polonizacji śmigłowca, który ma być pozyskany, a mianowicie: Polskiego Holdingu Obronnego, Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 S.A., Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 4 S.A., Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Instytutu Lotnictwa oraz OBR Centrum Techniki Morskiej S.A. Uczestnicy tych spotkań w trakcie dyskusji przedstawili poniższe propozycje i postulaty:

1. Przetarg na nowy śmigłowiec dla Sił Zbrojnych RP dotyczy pozyskania 70 śmigłowców wielozadaniowych (wspólna platforma bazowa), w tym: zz 48 szt. w wersji wielozadaniowo-transportowej dla Wojsk Lądowych; zz 10 szt. w wersji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR) dla Sił Powietrznych; zz 6 szt. w wersji Zwalczania Okrętów Podwodnych (ZOP) dla Marynarki Wojennej RP; zz 6 szt. w wersji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR) dla Marynarki Wojennej RP. Biorąc pod uwagę nie tylko wartość śmigłowców, ale także pakietu logistycznego i szkoleniowego można stwierdzić, że pod względem wysokości wydatków będzie to największy kontrakt zbrojeniowy po zakupie samolotów wielozadaniowych F-16 i budowie systemu obrony powietrznej Polski. Dlatego strona polska – nabywca nowego śmigłowca – powinna tak wynegocjować kontrakt, aby zapewnić maksymalne korzyści dla polskiego przemysłu, które zrekompensują poniesione wydatki. Umożliwi to zwłaszcza polonizacja pozyskanego sprzętu, umieszczenie na platformie pierwotnej systemów, w tym uzbrojenia, które jest w stanie wyprodukować polski przemysł obronny i lotniczy wspólnie z jego zapleczem badawczo-rozwojowym.

 

 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 10/2013

Wróć

Koszyk
Facebook
Twitter