Polskie porty lotnicze 2009
Jerzy Liwiński
Polskie porty lotnicze 2009
W ubiegłym roku w krajowych portach lotniczych obsłużono 19,2 mln pasażerów, 68,2 tys. ton ładunków i odbyło się 287,9 tys. operacji startów i lądowania. Z warszawskiego portu lotniczego im. Fryderyka Chopina skorzystało 8,3 mln podróżnych, a z portów regionalnych 10,9 mln. Kontrolerzy ruchu lotniczego zabezpieczyli obsługę nawigacyjną 253 tys. przelotów w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz 300 tys. tranzytów.
![](files/artykuly/lotnictwo/99_lotnictwo_2010_04/porty.jpg)
Obecnie w kraju na jedenastu lotniskach komunikacyjnych funkcjonują porty lotnicze. Pod zarządem państwowym znajdują się: PL Warszawa im. Fryderyka Chopina i Zielona Góra-Babimost, a spółek prawa handlowego: Kraków im. Jana Pawła II, Katowice-Pyrzowice, Gdańsk im. Lecha Wałęsy, Poznań im. Henryka Wieniawskiego, Wrocław im. Mikołaja Kopernika, Szczecin im. NSZZ „Solidarność”, Bydgoszcz im. Ignacego J. Paderewskiego, Rzeszów-Jasionka i Łódź im. Władysława Reymonta. W większości portów znaczące udziały własnościowe ma Państwowe Przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze”, a pozostałą ich część właściwe terytorialnie samorządy województw, gmin i miast. Zakresem działalności portów lotniczych jest naziemna obsługa pasażerów i ładunków oraz zabezpieczenie materiałowo-techniczne i nawigacyjne statków powietrznych wykonujących operacje startu i lądowania. Za świadczenie tych usług na lotniskach komunikacyjnych pobiera się opłaty lotniskowe, natomiast za usługi nawigacyjne i nadzór nad ruchem w polskiej przestrzeni kontrolowanej (FIR Warszawa) opłaty nawigacyjne pobiera Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Porty lotnicze w statystyce
W 2009 r. w krajowych portach lotniczych obsłużono 19,2 mln pasażerów, 68,2 tys. ton ładunków (cargo i poczta) oraz odbyło się 287,9 tys. operacji startów i lądowania. Blisko połowa pasażerów (43,4%) i trzy czwarte ładunków (73,5%) przypada na PL Warszawa, w którym obsłużono 8320,9 tys. podróżnych i 50,1 tys. ton ładunków. Porty regionalne odprawiły 10 850,7 tys. pasażerów, ładunki o masie 18,1 tys. ton i odbyło się 164,7 tys. operacji lotniczych. Spośród regionalnych najlepsze wyniki osiągnął PL Kraków, który obsłużył 2680,3 tys. pasażerów (udział 14%) i PL Katowice – 2364,6 tys. pas. (12,3%), a w zakresie obsługi ładunków PL Katowice – 6543 ton (udział 9,6%) i PL Gdańsk – 4017 ton (5,9%). Liczba obsłużonych pasażerów w 2009 r., w stosunku do wyników roku poprzedniego, zmniejszyła się o 1600 tys., a najwyższe spadki osiągnęły PL Warszawa (1140 tys.), PL Kraków (244 tys.) i PL Wrocław (121 tys.). Jedynym portem, który osiągnął dodatnią dynamikę wzrostu wynoszącą 18,5% był PL Rzeszów-Jasionka. W obsłudze ładunków łączny tonaż zmniejszył się o 12 tys. ton, w tym: PL Katowice – 6,2 tys. ton i PL Warszawa – 4,5 tys. ton. Liczba operacji startów i lądowania zmniejszyła się o 4,2 tys.
Porty lotnicze w statystyce
W 2009 r. w krajowych portach lotniczych obsłużono 19,2 mln pasażerów, 68,2 tys. ton ładunków (cargo i poczta) oraz odbyło się 287,9 tys. operacji startów i lądowania. Blisko połowa pasażerów (43,4%) i trzy czwarte ładunków (73,5%) przypada na PL Warszawa, w którym obsłużono 8320,9 tys. podróżnych i 50,1 tys. ton ładunków. Porty regionalne odprawiły 10 850,7 tys. pasażerów, ładunki o masie 18,1 tys. ton i odbyło się 164,7 tys. operacji lotniczych. Spośród regionalnych najlepsze wyniki osiągnął PL Kraków, który obsłużył 2680,3 tys. pasażerów (udział 14%) i PL Katowice – 2364,6 tys. pas. (12,3%), a w zakresie obsługi ładunków PL Katowice – 6543 ton (udział 9,6%) i PL Gdańsk – 4017 ton (5,9%). Liczba obsłużonych pasażerów w 2009 r., w stosunku do wyników roku poprzedniego, zmniejszyła się o 1600 tys., a najwyższe spadki osiągnęły PL Warszawa (1140 tys.), PL Kraków (244 tys.) i PL Wrocław (121 tys.). Jedynym portem, który osiągnął dodatnią dynamikę wzrostu wynoszącą 18,5% był PL Rzeszów-Jasionka. W obsłudze ładunków łączny tonaż zmniejszył się o 12 tys. ton, w tym: PL Katowice – 6,2 tys. ton i PL Warszawa – 4,5 tys. ton. Liczba operacji startów i lądowania zmniejszyła się o 4,2 tys.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 4/2010