Polskie promy morskie w latach 1950-2010
Jacek Jarosz
Polskie promy morskie
w latach 1950-2010
(cz. II)

Polonia (1995-…)
Statek zbudowany pod numerem 163 w roku 1995 w norweskiej stoczni Langsten Slip & Batbyggeri w Tomrefjordzie, jako największy na świecie prom uniwersalny (do 1996 r.) i jednocześnie największy prom polski. Początkowo właścicielami jednostki były – PŻM i EuroAfrica (po 50% udziałów), po wykupieniu zaś udziałów partnera, jedynym jej właścicielem stał się PŻM („Polonia” Line Ltd.). Prom o nazwie Polonia przez właściciela został odebrany 26 maja 1995 roku. Eksploatowany przez Unity Line, na trasę Świnoujście-Ystad wszedł cztery dni później. Pływa pod flagą Wysp Bahama, a jego portem macierzystym jest Nassau.
Boomerang (1997-2001)
Szybki katamaran pasażersko-samochodowy typu Autoexpress 82 został zbudowany w stoczni Austal Ships w Henderson (Australia Zachodnia) pod numerem 53 jako Boomerang. Stępkę położono 1 marca 1996 roku, a wodowanie odbyło się 1 marca 1997. Początkowo statek powstawał dla armatora Sea Tropid Company Ltd., jednak już podczas wyposażania, 18 marca 1997 roku został odkupiony przez PŻB. Budowę ukończono 1 kwietnia tr. Chrzest promu odbył się 23 czerwca i tego samego dnia wszedł on do eksploatacji w barwach Polferriesu na linii Świnoujście- Malmö. Pływał pod flagą Wysp Bahama, a jego portem macierzystym był Nassau. W roku 2001 z powodów ekonomicznych jednostka została odsprzedana cypryjskiemu przedsiębiorstwu żeglugowemu Hansalink Ltd. Operatorem statku pod nazwą Tallink Autoexpress 2 był estoński armator Tallink (Tallin). W roku 2007 został wyczarterowany, a w 2009 ostatecznie sprzedany wenezuelskiemu armatorowi CONFERRYS.
Scandinavia (2003-…)
Statek został zbudowany pod numerem 278 w 1980 roku w stoczni Öresundvarvet AB w Landskronie dla przedsiębiorstwa żeglugowego (także operatora) Rederei AB Gotland (Visby) jako Visby /V/. Jednostką
bliźniaczą był Wasa Star (1981/pojemność brutto 14 919). W maju 1981 roku prom wszedł na linię Visby-Nynäshamn/Oskarshamn. W roku 1984 został zmodernizowany a cztery lata później wyczarterowano go armatorowi Gotlandslinjen (Visby). W roku 1990 właścicielem jednostki została brytyjska firma Sealink UK Ltd. Jako Felicity zaczęła ona pływać dla Sealink British Ferries na linii Fishguard-Rosslare. Pod koniec tego roku statek zmienił nazwę na Stena Felicity, a jego operatorem stał się Sealink Stena Line. Pływał dalej na trasie Fishguard-Rosslare. W 1992 roku operatorem promu został Stena Sealink Line. W 1995 jednostkę zmodernizowano, a w roku kolejnym jej operatorem stał się Stena Line. W 1997 roku prom powrócił do Rederei AB Gotland pod starą nazwą Visby /V/, a jego operatorem został armator Destination Gotland. W tym też roku jednostkę zmodernizowano, po czym weszła ona na linię Visby-Nynäshamn/Oskarshamn. W styczniu 2003 roku zmieniono jej nazwę na Visborg, jednak wkrótce odstawiona została w Kappelshamn i nieco później w Landskronie. W lipcu tego roku jako Scandinavia statek zaczął pływać dla PŻB (operator Polferries) na linii Gdańsk-Nynäshamn. Jednostka jest zarejestrowana na Wyspach Bahama, a jej portem macierzystym jest Nassau.
Pełna wersja artykułu w magazynie MSiO 9/2011