Krajowe porty lotnicze 2011
Jerzy Liwiński
Krajowe porty lotnicze 2011
W ubiegłym roku w polskich portach lotniczych obsłużono w sumie 21,9 mln pasażerów i 89 tys. ton ładunków. Na Lotnisku Chopina odprawiono 9,3 mln podróżnych i 60,5 tys. ton, a w portach regionalnych 12,6 mln i 28,1 tys. ton. Kontrolerzy ruchu lotniczego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zabezpieczyli obsługę nawigacyjną 643 tys. operacji lotniczych, w tym 373 tys. przelotów tranzytowych.
Aktualnie w kraju na jedenastu lotniskach komunikacyjnych funkcjonują porty lotnicze (PL). Państwowe Przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze” (PPL) zarządza Lotniskiem Chopina w Warszawie i portem Zielona Góra-Babimost, natomiast pod zarządem spółek prawa handlowego działają PL: Kraków, Gdańsk, Katowice-Pyrzowice, Wrocław, Poznań-Ławica, Bydgoszcz, Łódź, Rzeszów-Jasionka i Szczecin-Goleniów. Wymienione porty są objęte siecią regularnych i nieregularnych połączeń komunikacyjnych, w ruchu krajowym i międzynarodowym, wykonywanych przez statki powietrze różnych przewoźników. Ponadto, obsługiwane są loty pozakomunikacyjne samolotów i śmigłowców: sanitarnych, wojskowych, Straży Granicznej, Aeroklubu Polskiego i innych podmiotów. Zakres działalności portów obejmuje: zabezpieczenie materiałowo-techniczne przylatujących statków powietrznych, naziemną obsługę pasażerów i ładunków, a także zabezpieczenie nawigacyjne i lotniskowe statków powietrznych wykonujących operacje startu i lądowania. Za świadczenie tych usług na lotniskach komunikacyjnych są pobierane opłaty lotniskowe, natomiast za terminalowe służby żeglugi powietrznej i nadzór nad ruchem w polskiej przestrzeni kontrolowanej opłaty terminalowe i trasowe pobiera Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Porty 2011 w statystyce
W ubiegłym roku polskie porty obsłużyły najwięcej pasażerów w historii – 21,9 mln osób. W stosunku do wyników z 2010 roku ich liczba zwiększyła się o 1,2 mln. Lotnisko Chopina odprawiło 9337 tys., a porty regionalne 12 572 tys. pasażerów. Spośród portów regionalnych najlepsze wyniki osiągnęły PL: Kraków (3014 tys. pasażerów), Katowice (2544 tys.) i Gdańsk (2464 tys.). Milion obsłużonych pasażerów przekroczyły także Wrocław i Poznań. Najmniejszym portem jest Zielona Góra-Babimost, który obsłużył 7,5 tys. pasażerów. Średnia dynamika wzrostu liczby obsłużonych pasażerów wyniosła 5,8%, a najlepsze wyniki osiągnęły: Gdańsk – 10,4%, Rzeszów – 8,1%, Warszawa – 7,2% i Katowice – 5,8%, natomiast spadków doznały porty w Szczecinie (-6,5%) i Łodzi (-1,2%). W ubiegłym roku w portach obsłużono łącznie 88,6 tys. ton ładunków (cargo i poczta). Ponad dwie trzecie ładunków (68%) przypada na Lotnisko Chopina w Warszawie, w którym obsłużono 60,5 tys. ton. W portach regionalnych było 28,1 tys. ton, z tego najwięcej w: Katowicach – 12,1 tys. ton, Gdańsku – 4,9 tys. ton i Krakowie – 4,2 tys. ton. W stosunku do roku poprzedniego średnia dynamika wzrostu wyniosła 7,9%, a największą osiągnęły porty w Warszawie, Katowicach i Poznaniu. Najczęściej przewożonymi towarami były części i materiały eksploatacyjne dla przemysłu, leki, poczta oraz gazety. Liczba wykonanych operacji startów i lądowania wyniosła 297 tys. i przy największym udziale Lotniska Chopina (119 tys.). W ruchu rozkładowym w lotach do/z Polski obsłużono ponad 18,5 mln pasażerów, a największa liczba osób podróżowała samolotami: PLL LOT/EuroLOT (5,5 mln), Wizz Air (4,2 mln), Ryanair i Lufthansa. Tych pięciu przewoźników obsłużyło około 80% wszystkich pasażerów ruchu rozkładowego, a niemal połowa wykonywała podróż samolotami linii niskokosztowych. Najbardziej obłożonymi kierunkami były trasy z Warszawy do: Londynu, Frankfurtu i Brukseli. W ruchu czarterowym obsłużono 3,4 mln pasażerów, a największa liczba ponad milion osób podróżowała samolotami Enter Air. W czołówce największych przewoźników znaleźli się także: czeskie Travel Service (0,5 mln), PLL LOT, Yes Airways, Air Poland i Air Cairo, Tunisair. Pasażerami byli głównie klienci biur turystycznych udający się na urlopy do znanych kurortów nad Morzem Śródziemnym, Wyspach Kanaryjskich i w Afryce Północnej. W ruchu czarterowym coraz bardziej aktywni są polscy przewoźnicy, a ich udział w rynku zwiększył się do 50%, głównie za sprawą dynamicznego rozwoju Enter Air.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 4/2012