Porty lotnicze świata 2011
Jerzy Liwiński
Porty lotnicze świata 2011
W ubiegłym roku w portach lotniczych na świecie odprawiono 5,1 mld pasażerów i 88 mln ton ładunków, a samoloty komunikacyjne wykonały 70 mln operacji startów i lądowań. Największymi portami pasażerskimi są Atlanta, Pekin i Londyn-Heathrow, a towarowymi Hongkong, Memphis i Szanghaj. Udział polskich portów lotniczych w globalnym rynku przewozów pasażerskich jest symboliczny i wynosi cztery promile, w przypadku towarowych – tylko jeden promil.
Rynek transportu lotniczego należy do ważniejszych sektorów gospodarki, mając istotne znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego. Globalnie generuje około 3,5% PKB i zatrudnia 56 mln osób. Wysoka innowacyjność rozwiązań stosowanych w transporcie lotniczym sprawia, że jest też jednym z ważniejszych stymulatorów postępu naukowo-technicznego. Jego funkcjonowanie stwarza miejsca pracy wymagające wysokich kwalifikacji. Szacuje się, że każdy milion pasażerów obsłużonych w porcie lotniczym generuje bezpośrednio około jednego tysiąca miejsc pracy. Wskaźnik ten od kilkunastu lat nie zmienia się, mimo wielu zmian zachodzących na światowym rynku. Roczne przychody finansowe z działalności portów lotniczych kształtują się na poziomie 100 mld dolarów. Opłaty z obsługi pasażerów i lądujących statków powietrznych stanowią około 55%, a reszta to tzw. przychody poza lotniskowe wynikające z prowadzenia hoteli, parkingów, gastronomi i wynajmowania powierzchni w terminalach. Same koszty działalności portów stanowią około 60% przychodów, z tego jedna trzecia to wynagrodzenia dla pracowników. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej pochłania corocznie 25 do 30 mld dolarów. Na świecie funkcjonuje około dwóch tysięcy komercyjnych portów lotniczych: od największych na których samoloty wykonują dziennie po kilkaset operacji startów i lądowań, do najmniejszych gdzie są one wykonywane sporadycznie. Ruch lotniczy w poszczególnych regionach świata jest rozłożony nierównomiernie i zależy głównie od poziomu rozwoju gospodarczego państw. Największy ruch występuje w portach Ameryki Północnej, Europy i Azji, na które przepada łącznie 90% obsłużonych na świecie pasażerów i ładunków. Na uwagę zasługuje fakt, że w dziesięciu największych portach pasażerskich jest realizowane 13% światowego ruchu, a w towarowych – 30%. Jeden duży azjatycki lub amerykański port towarowy ma dwa razy większy wskaźnik ruchu niż wszystkie porty afrykańskie razem wzięte. Światową organizacją zrzeszającą porty lotnicze jest ACI (Airport Council International). Reprezentuje ona ich interesy w rozmowach i negocjacjach z przewoźnikami, a także opracowuje standardy: obsługi w portach i ochrony środowiska. Aktualnie ACI zrzesza 580 operatorów zarządzających 1689 lotniskami w 179 krajach i regionach. Odbywa się w nich około 98% światowego ruchu komercyjnego, co pozwala uznawać dane statystyczne tej organizacji za reprezentatywne dla całego lotnictwa komunikacyjnego. Wstępne roczne statystki ACI są ogłaszane w specjalnym raporcie w pierwszym kwartale, a wyniki ostateczne dopiero w drugim półroczu (zwykle są o kilka procent wyższe).
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 7/2012