Pré-Le Bourget Press Tour 2013
Tomasz Grotnik
Pré-Le Bourget
Press Tour 2013
Pomiędzy 14 a 17 maja odbyło się tournée prasowe poprzedzające jubileuszową, 50. edycję paryskiego Salonu Lotniczego i Kosmicznego Le Bourget. Grupa kilkunastu dziennikarzy z kilku państw i kontynentów miała okazję zapoznać się z propozycjami francuskiego przemysłu lotniczo-kosmicznego, ze szczególnym akcentem położonym na śmigłowce a także ostatnie operacje ekspedycyjne Armée de l’Air.
Imprezę zorganizowało Ministerstwo Obrony Francji, a dokładniej Agencja Zakupów Uzbrojenia – DGA (Direction générale pour l’armement), przy współudziale partnerów przemysłowych, w tym: Sagem (grupa Safran), Dassault Aviation, Eurocopter (grupa EADS), Thales, Nexter i MBDA. DGA stanowi w wielu przypadkach siłę motoryczną rozwoju technologii i technik militarnych we Francji, finansując lub choćby wspierając znaczną liczbę nowych projektów. Nic dziwnego, że „na pierwszy ogień” poszedł ośrodek doświadczalny, w którym są testowane m.in. nowe wzory uzbrojenia lotniczego.
Base Aérienne 120 Cazaux
W Cazaux leżącym w Akwitanii, nieopodal wybrzeża Zatoki Biskajskiej, znajduje się Ośrodek Testów w Locie (Essais en vol) należący do DGA – jeden z dwóch najważniejszych tego typu centrów we Francji (drugim jest Istres). Do zadań placówki w Cazaux należy wykonywanie ekspertyz technicznych samolotów i śmigłowców w locie, a także ich systemów awionicznych i uzbrojenia, testy kwalifikacyjne i certyfikacyjne na potrzeby lotnictwa wojskowego oraz cywilnego, szkolenie pilotów, jak również kontrolerów lotów. Działania te wspomagają procesyrozwoju i integracji nowych wzorów uzbrojenia oraz wyposażenia produkowanego przez koncerny krajowe (a także wielonarodowe z kapitałem francuskim), zarówno na potrzeby Armée de l’Air, Marine Nationale, jak i agend rządowych.
Położenie geograficzne ośrodka w Cazaux, jego wyposażenie naziemne (stacje radiolokacyjne, termowizyjne i optyczne do śledzenia trajektorii, systemy walki elektronicznej, łączności itp.), i co chyba najważniejsze – obecność poligonu Cazaux Calamar pozwalającego na bezpieczne użycie amunicji bojowej, predestynują bazę do udziału w próbach nowych broni klasy „powietrze-powierzchnia”. Zabezpieczony obszar wzdłuż wybrzeża Atlantyku ma wymiary 200x80 km, sam zaś poligon jest zlokalizowany niedaleko od lotniska. Na terenie ośrodka znajdują się też magazyny amunicji i strefa do uzbrajania maszyn. Oprócz tego jest możliwe wykorzystanie poligonu morskiego, nad bezpieczeństwem którego czuwają jednostki pływające Gendarmerie Maritime lub Marine Nationale i śmigłowce z bazy. Obecnie trwają testy kwalifikacyjne dwóch modułowych systemów uzbrojenia, których rozwój zdeterminowała ta sama potrzeba – przekształcenia amunicji niekierowanej w broń precyzyjną.
Pierwszym z nich jest AASM (Armement Air-Sol Modulaire – uzbrojenie modułowe „powietrze-ziemia”), znany bardziej jako HAMMER (Highly Agile and Maneuverable Munition Extended Range – wysokomanewrowa amunicja o zwiększonym zasięgu). W istocie jest to pakiet modernizacyjny, przekształcający zwykłą bombę lotniczą (Mk 82, BLU-111, CBEMS: BANG-150 i BANG-250) i rozwijany przez Sagem od 2000 r. na mocy kontraktu z DGA. Obejmuje on moduły naprowadzania oraz napędowy z usterzeniem. HAMMER doczekał się wersji SBU-38 z kierowaniem inercyjnym (żyroskop z rezonatorem hemisferycznym) wspomaganym odbiornikiem systemu nawigacji satelitarnej oraz SBU-64 doposażonej dodatkowo w kamerę termowizyjną. Obie są w uzbrojeniu – odpowiednio – od 2008 i 2011 r., i były już używane bojowo w operacjach poza granicami Francji. Jednocześnie w 2009 r. rozpoczęto prace nad wersją naprowadzaną w ostatniej fazie lotu na odbite od celu podświetlenie laserowe, oznaczoną SBU-54 i pozwalającą na rażenie celów poruszających się. W trakcie fazy rozwojowej przeprowadzono w oparciu o ośrodek w Cazaux serię testów, symulując realne warunki bojowe i z użyciem docelowego systemu naprowadzania oraz podświetlenia celu z ziemi. Dwa testy kwalifikacyjne odbyły się w ubiegłym roku – w ich trakcie zniszczono obiekty nieruchome na lądzie i na wodzie. Najważniejszą była jednak próba z 12 grudnia, gdy zrealizowano scenariusz uderzenia na szybko poruszający się pojazd z użyciem optoelektronicznego zasobnika obserwacyjno- celowniczego Thales Damocles do podświetlenia obiektu ataku (nosicielem był wielozadaniowy samolot myśliwski Rafale B „wypożyczony” specjalnie w tym celu z jednostki liniowej). Ostatecznie, 4 kwietnia bieżącego roku, DGA wydała świadectwo kwalifikacyjne dla wersji SBU-54, która niebawem wejdzie do uzbrojenia.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 7/2013