PZL-Świdnik i oferta śmigłowców najnowszej generacji


Jerzy Gruszczyński, Maciej Szopa


 

 

 

 

PZL-Świdnik i oferta śmigłowców

 

 

najnowszej generacji dla Sił Zbrojnych RP

 

 

 

PZL-Świdnik to zakład z ponad 60-letnim doświadczeniem, który wyprodukował +7400 śmigłowców, to jedyny polski wytwórca OEM z pełną zdolnością w zakresie projektowania, badań i rozwoju, integracji systemów, produkcji, realizacji wsparcia i szkoleń oraz modernizacji śmigłowców. Zakład pełni również rolę kluczowego partnera przemysłowego w sektorze lotniczym, dostarczając struktury lotnicze dla wielu wiodących producentów śmigłowców i samolotów na całym świecie. PZL-Świdnik uczestniczy w przetargu na 70 śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP, w którym oferuje najnowszej generacji wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy AW149.

 

 

Ostatnie dwie dekady istnienia PZL-Świdnik można uznać za dramatyczne. Mimo tego, że na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku udało się zintensyfikować produkcję śmigłowca W-3 Sokół, wprowadzić go do Sił Zbrojnych RP w różnych wersjach, a także osiągnąć sporą sprzedaż klientom cywilnym i zagranicznym, to pod koniec ubiegłej dekady zamówienia na tę maszynę spadły do zera i 29 stycznia 2010 r. zakład sprzedano jednej z zagranicznych korporacji lotniczych (do tego momentu PZL-Świdnik był Spółką Skarbu Państwa kontrolowaną przez Agencję Rozwoju Przemysłu). Najlepszą ofertę złożyła należąca do Finmeccanica włosko-brytyjska grupa AgustaWestland.

Grupa ta miała w tym momencie już długą tradycję współpracy z zakładami PZL-Świdnik sięgającą 1996 r., kiedy to dostarczono pierwszy kadłub do lekkiego wielozadaniowego śmigłowca Agusta A109 (obecnie AgustaWestland AW109). W PZL-Świdnik rozpoczęto produkcję kadłubów i belek ogonowych śmigłowca. W 2001 r. współpracę rozszerzono o produkcję kadłuba do modelu Agusta A119 (obecnie AgustaWestland AW119). W 1998 r. w PZL-Świdnik rozpoczął się program projektowania i produkcji struktur średniego wielozadaniowego śmigłowca AW139. W fazie projektowania działania świdnickich zakładów były realizowane przez Biuro Projektu Śmigłowca AW139, które utworzono w ramach Zakładu Rozwoju i Wdrożeń PZL-Świdnik i obejmowały projektowanie i udział w certyfikacji głównej struktury kabiny, osłon silników, ścianek ogniowych i kanałów wylotowych, drzwi kabiny pilotów, przedziału pasażerskiego i bagażowego. Następnie w Świdniku rozpoczęto seryjną produkcję kompletnych kadłubów do AW139.

W ciągu trzech lat (2010-2012) grupa AgustaWestland zainwestowała 300 mln złotych (niemal tyle, ile ją kosztował zakup większościowego pakietu akcji PZL-Świdnik) w nowoczesną infrastrukturę (budynki i wyposażenie produkcyjne), umożliwiającą pracę w warunkach bardziej komfortowych, zgodnych z wymaganiami BHP i przyjaznych środowisku, nowoczesne technologie, modernizację produktów oraz zwiększenie możliwości produkcyjnych zakładu, jak również szkolenie załogi. W ciągu kolejnych trzech lat AgustaWestland planuje dalsze inwestycje, o łącznej wartości 335 mln złotych.

AgustaWestland wspiera PZL-Świdnik w pozyskiwaniu nowych klientów na śmigłowce polskiej konstrukcji. O ile w 2009 r. jeszcze państwowym zakładom udało się podpisać umowę na sprzedaż tylko jednej maszyny, o tyle w ciągu pierwszych osiemnastu miesięcy po przejęciu przedsiębiorstwo sprzedało 29 polskich śmigłowców. W 2012 r. średnie zatrudnienie w PZL-Świdnik utrzymywało się na poziomie 3441 osób, a w ciągu ostatnich czterech lat liczba realizowanych roboczogodzin wzrosła dwukrotnie – z 1,8 do 3,5 miliona rocznie. Przychody, po początkowym spadku w 2010 r., zaczęły rosnąć. W 2012 r. przychód spółki wyniósł ponad 761,5 mln złotych, a księga zamówień prawie kolejne 872 miliony. Sześć procent przychodów – 43 mln złotych – zostało zainwestowane w 2013 r. w działalność badawczo-rozwojową. Kwota ta była wyższa niż w 2012 r., kiedy to na B+R wydano około 40 mln złotych.

Nic zatem dziwnego, że w ubiegłym roku PZL-Świdnik, spółka z grupy AgustaWestland, została wyróżniona nagrodą dla „Najlepszego Włoskiego Inwestora Roku” (Top Italian Investor of the Year Award) w uznaniu za osiągnięcia przedsiębiorstwa oraz inwestycje zrealizowane w zakładach w Świdniku. Nagroda ta jest przyznawana za wkład w rozwój polskiej gospodarki, przejawiający się skalą zrealizowanych inwestycji, wielkością zatrudnienia, wprowadzaniem innowacji oraz pełnieniem strategicznej roli w branży.

Ponadto PZL-Świdnik, spółka z grupy AgustaWestland, została uhonorowana Nagrodą Ministra Gospodarki w konkursie „Wybitny Eksporter Roku 2013”, w uznaniu za dotychczasowe osiągnięcia oraz działalność eksportową prowadzoną przez przedsiębiorstwo.

Wicepremier, Minister Gospodarki Janusz Piechociński uzasadniając wyróżnienie przyznane PZL-Świdnik powiedział: Cieszę się, że produkowane przez Spółkę wyroby spełniają najwyższe kryteria, konieczne dla sprostania stale nasilającej się konkurencji i swoją jakością przyczyniają się bezpośrednio do umacniania na zagranicznych rynkach pozytywnej opinii o polskich przedsiębiorcach oraz budują pozytywny wizerunek Polski w Europie i świecie.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 1/2014

Wróć

Koszyk
Facebook
Twitter