PZL Mielec - 5 lat współpracy


Jerzy Gruszczyński, Maciej Stanecki


 

 

 

 

PZL Mielec

 

– 5 lat współpracy polsko-amerykańskiej

 

 

 

Sto dwadzieścia pięć milionów dolarów zainwestowane od 2007 roku przez Sikorsky Aircraft Corporation w Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu pozwoliło zmodernizować fabrykę, stworzyć siedemset nowych miejsc pracy i trzykrotnie zwiększyć sprzedaż. Zdaniem prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., Wojciecha Dąbrowskiego, sukces obu przedsiębiorstw to wymierna korzyść dla całego kraju.

 

Od 2007 roku głównym inwestorem i właścicielem 100 procent akcji Polskich Zakładów Lotniczych Mielec (PZL Mielec) jest Sikorsky Aircraft Corporation, światowy lider w produkcji śmigłowców należący do koncernu United Technologies Corporation. Proces prywatyzacji przeprowadziła Agencja Rozwoju Przemysłu i jest to jeden z modelowych przykładów udanej inwestycji zagranicznej w Polsce. Od momentu rozpoczęcia współpracy Sikorsky zainwestował w rozwój PZL Mielec ponad 125 mln dolarów i na bieżąco realizuje kolejne inwestycje związane m.in. z: modernizacją zakładów, tworzeniem nowych linii produkcyjnych, wdrażaniem nowoczesnych procesów zarządzania oraz zasad etyki biznesu, realizacją programów badawczo-rozwojowych. Dostęp do światowego know-how oraz transfer najnowszych technologii gwarantuje PZL Mielec stabilny rozwój i silną pozycję na międzynarodowym rynku lotniczym. Połączenie potencjału dwóch firm z lotniczymi tradycjami przyniosło oczekiwane przez nas efekty efekty – mówi Wojciech Dąbrowski, Prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., która odpowiadała za prywatyzację PZL Mielec. To modelowy przykład inwestycji, na której skorzystały nie tylko obie strony transakcji, ale także lokalna społeczność w Mielcu i całym regionie Podkarpacia, jak również branża lotnicza w Polsce – uważa Wojciech Dąbrowski. Przed inwestycją firmy Sikorsky nasz rozwój był hamowany przez brak kapitału i ograniczony dostęp do globalnych rynków. Dziś produkowane w Mielcu śmigłowce i samoloty wygrywają z konkurentami na świecie jakością i ceną – mówi Janusz Zakręcki, prezes i dyrektor naczelny Polskich Zakładów Lotniczych. Dzięki temu stale poszerzamy łańcuch lokalnych dostawców, rozwijamy też współpracę z sektorem nauki i badań. Sukces PZL Mielec to wygrana całej polskiej branży lotniczej – zaznacza J. Zakręcki.

Zaledwie trzy lata po podpisaniu umowy prywatyzacyjnej w PZL Mielec zbudowano pierwszy kompletny wielozadaniowy śmigłowiec transportowy S-70i (International) Black Hawk – najnowszą wersję legendarnego Black Hawka, przeznaczoną na rynki międzynarodowe. Sikorsky Aircraft Corporation wspólnie z PZL Mielec bierze udział w realizowanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej przetargu na 26 śmigłowców wielozadaniowych, w czterech wersjach specjalistycznych, z możliwością rozszerzenia kontraktu w kolejnych latach. Black Hawk jest uznawany za najlepszy wielozadaniowy śmigłowiec na świecie. Jego poszczególne modele są wykorzystywane do szerokiego wachlarza zadań przez rządy dwudziestu dziewięciu państw. Amerykański producent śmigłowców Sikorsky Aircraft Corporation od pięciu lat jest właścicielem 100 procent akcji PZL Mielec. Dzięki licznym inwestycjom gruntownie zmodernizowano trzy największe hale produkcyjne i hangary oraz wprowadzono najnowocześniejsze systemy zarządzania produkcją. Dzięki wsparciu United Technologies Corporation oraz Sikorsky Aircraft Corporation dynamika zatrudnienia w mieleckich zakładach od kilku lat utrzymuje się na najwyższym poziomie w sektorze. Firma zatrudnia 2100 pracowników (o 700 osób więcej niż w 2007 roku), w tym wysoko wykwalifikowaną kadrę inżynieryjno-techniczną oraz produkcyjną, cenioną na arenie międzynarodowej szczególnie za wysoką jakość śmigłowców Black Hawk. PZL Mielec oferuje swoim pracownikom programy szkoleniowe i stypendialne. Dotychczas 370 pracowników zdecydowało się na kontynuację nauki na studiach sfinansowanych przez firmę. Warto również wspomnieć, że Sikorsky jest częścią koncernu United Technologies, który daje zatrudnienie w zakładach UTC Fire & Security, Pratt & Whitney Kalisz, Pratt & Whitney Wrocław, WSK Rzeszów, Hamilton Sundstrand – Rzeszów i Wrocław, Otis i PZL Mielec.


 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 7/2012

Wróć

Koszyk
Facebook
Twitter