Rejestr polskich cywilnych statków powietrznych 2010
Jerzy Liwiński
Rejestr polskich cywilnych
statków powietrznych 2010
Na początku stycznia 2010 r. do prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego rejestru było wpisanych 2235 statków powietrznych, a dalszych 570 – do ewidencji. Wpisaniu do rejestru podlegają: samoloty, śmigłowce, szybowce, motoszybowce, sterowce i balony, natomiast do ewidencji samoloty ultralekkie i motolotnie. Dokonując wpisu stwierdza się tożsamość danego egzemplarza, określa właściciela i użytkownika oraz ustanawia się jego polską przynależność państwową.
Do rejestru wpisuje się tylko statki powietrzne, dla których prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) wydał świadectwo zdatności do lotu lub uznał takie świadectwo wydane przez właściwy organ władzy lotniczej obcego państwa. Podczas wpisu do rejestru statkom powietrznym nadaje się znaki rozpoznawcze, składające się ze znaków przynależności państwowej oraz oddzielonych poziomą kreską znaków rejestracyjnych. Potwierdzeniem wpisania jest wydanie „Świadectwa Rejestracji”. Statek powietrzny otrzymuje znak polskiej przynależności państwowej (litery SP) oraz znak rejestracyjny, będący grupą liter lub cyfr. Trzy litery otrzymują – samoloty, śmigłowce, sterowce i balony, a cztery cyfry – szybowce i motoszybowce. Nadane znaki rozpoznawcze nanosi się na statkach powietrznych w sposób trwały i umożliwiający ich łatwą identyfikację. Ich wielkość jest zależna od typu sprzętu i miejsca nanoszenia. Rejestr prowadzi Wydział Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych, który znajduje się w strukturze organizacyjnej Departamentu Techniki Lotniczej ULC. Od kilku lat jego pracą kieruje Naczelnik Wydziału, Grzegorz Sykson.
Działalność rejestru w 2009 r. W ciągu roku w Wydziale Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych wykonano około tysiąca różnych operacji: wpisów, wykreśleń i zmian własności sprzętu lotniczego. Wpisanych do rejestru zostało 170 statków powietrznych (106 samolotów, 25 śmigłowców, 30 szybowców, 2 motoszybowce i 7 balonów), a 83 wykreślono (72 samoloty, 5 śmigłowców, 1 motoszybowiec i 5 szybowców). Do rejestru samolotów zostały wpisane m.in. : Embraer 175 (4 szt.), Cessna 152 (11 szt.), Cessna 150 (8 szt.) i Cessna 172 (7 szt.), a wykreślono: Boeing 737 (4 szt.), An-2 (22 szt.), M-18 Dromader (3 szt.) i PZL-101 Gawron (3 szt.). Do rejestru śmigłowców wpisano m.in.: Robinson R-44 (9 szt.), Eurocopter EC-135 (7 szt.) Eurocopter EC-130 (3 szt.) i Robinson R-22 (2 szt.), a wykreślono Robinson R-44 (2 szt.) oraz – po jednej sztuce – Bell-206B Jet Ranger III, Mi-2 i Eurocopter EC-135 .
W stosunku do stanów z roku poprzedniego (1 stycznia 2009 r.), obecna ilość sprzętu znajdującego się w rejestrze zwiększyła się z 2148 do 2235 szt. (wzrost o 4%). W głównych kategoriach sprzętu, nastąpiło zwiększenie liczby: samolotów z 1101 do 1135 szt., śmigłowców z 143 do 156 szt., motoszybowców z 21 do 22 szt., szybowców z 759 do 784 szt. oraz balonów z 123 do 130 szt. Ilość sterowców od kilku lat nie ulega zmianie i cały czas figuruje w nim jeden prywatny Cameron AS105 (SP-BSC). Należy jednak nadmienić, że obecna ilość sprzętu jest niższa od stanów z lat 2007–2008, kiedy to w rejestrze znajdowało się ponad 2300 statków powietrznych.
Działalność rejestru w 2009 r. W ciągu roku w Wydziale Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych wykonano około tysiąca różnych operacji: wpisów, wykreśleń i zmian własności sprzętu lotniczego. Wpisanych do rejestru zostało 170 statków powietrznych (106 samolotów, 25 śmigłowców, 30 szybowców, 2 motoszybowce i 7 balonów), a 83 wykreślono (72 samoloty, 5 śmigłowców, 1 motoszybowiec i 5 szybowców). Do rejestru samolotów zostały wpisane m.in. : Embraer 175 (4 szt.), Cessna 152 (11 szt.), Cessna 150 (8 szt.) i Cessna 172 (7 szt.), a wykreślono: Boeing 737 (4 szt.), An-2 (22 szt.), M-18 Dromader (3 szt.) i PZL-101 Gawron (3 szt.). Do rejestru śmigłowców wpisano m.in.: Robinson R-44 (9 szt.), Eurocopter EC-135 (7 szt.) Eurocopter EC-130 (3 szt.) i Robinson R-22 (2 szt.), a wykreślono Robinson R-44 (2 szt.) oraz – po jednej sztuce – Bell-206B Jet Ranger III, Mi-2 i Eurocopter EC-135 .
W stosunku do stanów z roku poprzedniego (1 stycznia 2009 r.), obecna ilość sprzętu znajdującego się w rejestrze zwiększyła się z 2148 do 2235 szt. (wzrost o 4%). W głównych kategoriach sprzętu, nastąpiło zwiększenie liczby: samolotów z 1101 do 1135 szt., śmigłowców z 143 do 156 szt., motoszybowców z 21 do 22 szt., szybowców z 759 do 784 szt. oraz balonów z 123 do 130 szt. Ilość sterowców od kilku lat nie ulega zmianie i cały czas figuruje w nim jeden prywatny Cameron AS105 (SP-BSC). Należy jednak nadmienić, że obecna ilość sprzętu jest niższa od stanów z lat 2007–2008, kiedy to w rejestrze znajdowało się ponad 2300 statków powietrznych.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 2/2010