Rejestr polskich statków powietrznych 2011
Jerzy Liwiński
Rejestr polskich
statków powietrznych 2011
Na początku stycznia 2011 r. do prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego rejestru wpisanych było 2215 statków powietrznych, a dalszych 628 do ewidencji. Wpisaniu do rejestru podlegają: samoloty, śmigłowce, szybowce, motoszybowce, sterowce i balony, a do ewidencji samoloty ultralekkie i motolotnie. Najliczniej reprezentowanym typem samolotu są turystyczne Cessny 152, a wśród śmigłowców Robinsony 44. W ub. roku do krajowego rejestru wpisano 166 statków powietrznych, a wykreślono 192, z tego 121 z powodu utraty ważności świadectwa zdatności do lotu.
Do rejestru lub ewidencji wpisuje się tylko statki powietrzne dla których Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) wydał świadectwo zdatności do lotu lub uznał takie świadectwo, wydane przez właściwy organ obcego państwa. Podczas wpisu statkom powietrznym nadaje się znaki rozpoznawcze, składające się ze znaków przynależności państwowej (litery SP) oraz znaków rejestracyjnych, będących grupą liter lub cyfr. Trzy litery otrzymują – samoloty, śmigłowce, sterowce i balony; cztery litery – samoloty ultralekkie i motolotnie; cztery cyfry – szybowce i motoszybowce. Dokonując wpisu do rejestru stwierdza się tożsamość danego egzemplarza, określa jego właściciela i użytkownika oraz ustanawia się jego polską przynależność państwową. Statek powietrzny ma zakładaną swoją teczkę, w której archiwizuje się zgromadzone dokumenty rejestracyjne oraz późniejsze z przebiegu eksploatacji, w tym świadectwa zdatności do lotu. Nadane przez ULC znaki rozpoznawcze nanosi się na statkach powietrznych w sposób trwały i umożliwiający ich łatwą identyfikację. Wielkość znaków zależna jest od typu sprzętu lotniczego oraz miejsca ich nanoszenia. Z chwilą wpisania do rejestru, statek powietrzny jest monitorowany pod względem sprawności technicznej przez inspektorów ULC. W przypadku gdyby świadectwo zdatności do lotu przez dwa lata utraciło swoją ważność, jest on obligatoryjnie wykreślany z rejestru.
Działalność rejestru w 2010 r. W ub. roku działalność rejestru statków powietrznych została zainaugurowana 7 stycznia wpisami samolotu M28 Skytruck (SP-DGR, poz. rej. 4402) oraz śmigłowca A600 Talon (SP-YFW, poz. rej. 562), a kilka dni później 15 stycznia do ewidencji samolotów ultralekkich i motolotni została wpisana motolotnia Libre III Echo (SP-MLZK, poz. ewid. 0578). W ciągu ub. roku w Wydziale Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych ULC wykonano około tysiąca różnych operacji: wpisów, wykreśleń i zmian własności sprzętu. Wpisanych do rejestru zostało 166 statków powietrznych (88 samolotów, 31 śmigłowców, 28 szybowców, 1 motoszybowiec i 18 balonów), a 192 wykreślono (105 samolotów, 8 śmigłowców, 2 motoszybowce, 66 szybowców i 11 balonów). Natomiast do ewidencji wpisano 64 statki powietrzne, w tym: 31 samolotów ultralekkich, 25 motolotni, 4 wiatrakowce i 4 paralotnie. Do rejestru samolotów zostały wpisane m.in.: Boeing 737 (5 szt.), Embraer 175 (4), Cessna 152 (11), Liberty XL-2 (6) i Cirrus SR22 (5), a wykreślono: Boeing 737 (4), ATR-42 (4), An-2 (21) i PZL-104 Wilga (13). Do rejestru śmigłowców wpisano m.in: Eurocopter EC-135 (18), Robinson R-44 (3), SW-4 (2) i A600 Talon (2), a wykreślono: Robinson R-44 (3), W-3A (2), Robinson R-22 (10 i Bell-206 (1). W stosunku do stanów z roku poprzedniego (1 stycznia 2010 r.) obecna ilość sprzętu znajdującego się w rejestrze zmniejszyła się z 2235 do 2215 szt. (spadek o 1%). W głównych kategoriach sprzętu, nastąpiło zmniejszenie liczby samolotów z 1135 do 1118 szt., motoszybowców z 22 do 21 szt., szybowców z 784 do 752 szt., natomiast zwiększyła się liczba śmigłowców z 163 do 186 szt. i balonów z 130 do 137 szt. Ilość sterowców od kilku lat nie ulega zmianie i cały czas ogranicza się do jednego prywatnego Cameron AS105. Należy jednak nadmienić, że obecna liczba sprzętu jest dalej niższa od stanów z lat 2007–08, kiedy to w rejestrze znajdowało się ponad 2300 statków powietrznych.
Wśród zarejestrowanego sprzętu lotniczego na szczególną uwagę zasługują śmigłowce EC-135P2+ Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W ub. roku do rejestru zostało wpisanych 17 ostatnich maszyn z 23 zakupionych. Śmigłowce o znakach SP-HXH i SP-HXI zostały wpisane 30 kwietnia (poz. rej. 567, 568), a następne odpowiednio: SP-HXK i SP-HXL 1 czerwca, SP-HXM i SP-HXN 25 czerwca, SP-HXN, SP-HXP i SP-HXR 27 sierpnia, SP-HXS i SP-HXT 28 września, SP-HXU i SP-HXV 29 października, SP-HXW i SP-HXX w 25 listopada, a ostatnie dwa SP-HXY i SP-HXZ 20 grudnia. Śmigłowce te zostały zakupione ze środków finansowych Ministerstwa Zdrowia, a ich wartość wyniosła około 500 mln złotych. Umowa zakupu obejmowała również nowoczesny symulator lotów oraz szkolenie dla grupy pilotów i mechaników. Śmigłowce te pełnią już służbę w siedemnastu bazach LPR na terenie całego kraju. Dzięki sukcesywnej wymianie floty starzejących się śmigłowców Mi-2 przez nowoczesne EC-135, polski system lotniczej ewakuacji medycznej jest obecnie w pełni zgodny z przepisami europejskimi. Kompleksową opiekę gwarancyjną i serwisową nad całą flotą śmigłowców pogotowia sprawuje ich autoryzowany dystrybutor firma Heli Invest. EC-135 są produkowane przez niemiecko-francuskie konsorcjum Eurocopter. Dzięki zaawansowanej awionice mogą wykonywać loty w każdych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy, a dodatkowe specjalne oświetlenie umożliwia nocne lądowanie w terenie przygodnym.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 2-3/2011