Prezentacja RG-31 Mk5E w Sulejówku
Mateusz J. Multarzyński
Prezentacja RG-31 Mk5E
w Sulejówku
W skład tej dywizji BAE Systems wchodzą trzy zakłady: Land Systems OMC, Gear Ratio oraz, włączony niedawno, Dynamics. Dwa pierwsze są związane bezpośrednio z produkcją opancerzonych pojazdów, w tym także minoodpornych. Najsłynniejszym dzieckiem Land Systems OMC jest oczywiście rodzina RG, a przede wszystkim RG-31 (NTW 7, 8/2007). W ostatnim okresie dziennikarze NTW mieli okazję zapoznać się z dwoma odmianami RG-31: seryjnym RG-31 Mk5E i prototypowym RG-31 Mk5LHM. W ciągu ostatnich 3 lat rodzina ta bardzo się rozrosła i obecnie obejmuje 6 modeli: Mk3, Mk5A, Mk5E, Mk6B, Mk6E oraz najnowszy Mk5LHM. W ramach każdego modelu dostępne są jeszcze różne wersje, jak np. ambulans, ciężarówka, nośnik uzbrojenia. Wprawdzie tylko trzy (poza bazowym, nieprodukowanym już modelem RG-31 Nyala) z nich znalazły klientów i trafiły do seryjnej produkcji – Mk3 (Kanada, US Army), Mk5A (ZEA, US Army, SOCOM) i Mk5E (program MRAP, Hiszpania), to reszta istnieje w postaci prototypów, które przeszły pełny cykl prób i są gotowe do uruchomienia wytwarzania.
RG-31 Mk5LHM
Na majowych targach IDET w Brnie prezentowany był beniaminek południowoafrykańskiej rodziny – RG-31 Mk5LHM, czyli pojazd, który powstał niejako w odpowiedzi na poszukiwania rozwiązań polepszających mobilność MRAP-ów w afgańskich warunkach. Choć nie jest on kandydatem do amerykańskiego programu M-ATV (MRAP – All Terrian Vehicle), w którym BAE Systems zgłosił dwa inne pojazdy, to spełnia on jego kryteria dotyczące masy i rozmiarów. Masa całkowita RG-31 Mk5LHM to 12,5 tony, przy ładowności równej 2 tony, czyli jest on lżejszy o 2 tony w stosunku do RG31 Mk5A przy większej o 0,5 tony ładowności. W porównaniu do najmniejszego do tej pory członka rodziny RG-31, czyli właśnie modelu Mk5A, nowy pojazd jest krótszy o 100 mm (dł. 6000 mm), węższy o 93 mm (szer. 2394 mm) i niższy o 136 mm (wys. 2584 mm). Do jego napędu użyto silnika Cummins ISB o mocy 224 kW/300 KM przy 2500 obr./min., osiągającego maksymalny moment obrotowy 1100 Nm przy 1500 obr./min., połączonego ze skrzynią automatyczną Allison 3000 oraz przekładniową AxelTech T-600. Dzięki zastosowaniu tak mocnej jednostki napędowej oraz zmniejszeniu masy pojazdu uzyskano wysoki wskaźnik jednostkowy mocy – 17,9 kW/t (24 KM/t). Zawieszenie sztywnych mostów Axel- Tech 4000 na resorach parabolicznych i zdwojonych amortyzatorach teleskopowych przedniej osi oraz potrójnych z tyłu jest takie same jak w innych modelach RG-31. Na razie BAE Systems Land Systems OMC nie decyduje się na zastosowanie niezależnego zawieszenia, gdyż uważa je za zbyt delikatne i bardziej podatne na uszkodzenia. Prowadzone są jednak prace, a raczej poszukiwania, odpowiednich elementów, pozwalających na opracowanie takiej konstrukcji charakteryzującej się odpowiednią trwałością. Oczywiście równie ważnym elementem, jak silnik i podwozie, w pojeździe minoodpornym jest konstrukcja jego nadwozia. RG-31 Mk5LHM ma to samo rozwiązanie jak cała rodzina, czyli tzw. monocoque – pełnoskorupowy kadłub, którego spód wyprofilowano na kształt litery „V”. Pewną nowością jest zastosowanie dwóch par drzwi, przez które można dostać się na przednie i tylne siedziska oraz skrócenie kabiny – górnej części kadłuba, za którą umieszczono zwykłą skrzynię ładunkową. Wyprofilowany spód pozostawiono na całej długości pojazdu, także pod skrzynią ładunkową. W środku kabiny przewidziano miejsca dla pięciu żołnierzy wraz z kierowcą, co odpowiada „typowej” załodze MRAP-a i pozwala także na prowadzanie działań poza pojazdem. Oczywiście możliwości transportowe tego pojazdu są znacznie większe niż opancerzonych odmian Humvee. Opancerzenie, poziomy odporności balistycznej oraz minoodporność (w tym na IED) RG-31 Mk5LHM są takie same jak reszty modeli i zależą głównie od życzenia odbiorcy. Standardowo pojazd wytrzymuje eksplozję 14 kg TNT pod jedną z osi i 7 kg TNT pod kadłubem, a osłony balistyczne chronią przed pociskami 7,62 mm × 39 BZ. Kolejną okazją na bliższe zaznajomienie się z wozem minoodpornym należącym do rodziny RG-31 w Europie Środkowej była, zorganizowana przez BAE Systems na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku, prezentacja RG-31 Mk5E.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 7/2009