Rosyjska marynarka wojenna zamówi MiG-i-29K

 


Piotr Butowski


 

 

 


Rosyjska marynarka wojenna

 

zamówi MiG-i-29K

 

 

 

Coraz konkretniej brzmią zapowiedzi zakupu przez Wojenno Morskoj Fłot Federacji Rosyjskiej partii myśliwców pokładowych MiG-29K. Źródła w rosyjskim Ministerstwie Obrony potwierdziły niedawno mediom, że niedługo zamówione zostaną conajmniej 24 myśliwce. Według tych samych źródeł, pierwsze MiG-29K rosyjska marynarka wojenna otrzyma już w połowie 2010 roku, a cała dostawa zostanie zrealizowana w 2011 roku. Samolot MiG-29K w jego obecnej wersji 9-41 powstał na zamówienie Indii i w związku z tym wyposażony jest w liczne urządzenia produkcji zagranicznej: indyjskie radiostacje, urządzenia nawigacyjne i system „swój-obcy” oraz francuski system nawigacji bezwładnościowej Sagem Sigma 95. W wersji dla Rosji będą one częściowo zastąpione przez rosyjskie; system Sigma 95 pozostanie jednak na samolotach, a Francuzi utworzą w Rosji ośrodek serwisujący swoje produkty.

 


MiG-i-29K uzupełnią na pokładzie jedynego rosyjskiego lotniskowca, Admirał Fłota Sowietskowo Sojuza Kuzniecow, obecnie na nim zaokrętowane myśliwce obrony powietrznej Su-33. Współpracujący z lotniskowcem 279. samodzielny pokładowy pułk lotnictwa myśliwskiego z Siewieromorska dysponuje 23 Su-33. W latach 1992-1996 wyprodukowano 26 seryjnych pokładowych Suchojów, z których trzy się rozbiły. Zakładany resurs Su-33 wynosi zaledwie 16 lat, co oznacza, że najpóźniej w roku 2012 ostatnie z nich powinny zostać wycofane, ale resursy przynajmniej części samolotów będą wydłużone o 10 lat. W październiku 2009 r. Ministerstwo Obrony zamówiło remont w latach 2009-2010 sześciu myśliwców Su-33 za sumę 1 miliarda 284 milionów rubli (około 120 mln złotych). Wartość zamówienia pokazuje, że nie jest to remont kosmetyczny i oznacza, że przynajmniej część Su-33 pozostanie w służbie po 2013 roku, razem z nowymi MiG-29K. W zakładzie RSK MiG w Łuchowicach pod Moskwą trwa obecnie produkcja 16 samolotów MiG-29K (12 jednomiejscowych i 4 dwumiejscowe) zamówionych przez Indie, jeszcze w 2004 roku, za 740 mln dolarów. Pierwszy doświadczalny egzemplarz MiG-29K nowego pokolenia, dwumiejscowy samolot MiG-29KUB „947” wystartował do inauguracyjnego lotu 20 stycznia 2007 roku. Niedługo potem, w czerwcu 2007 r., wystartował prototyp wersji jednomiejscowej MiG-29K „941”. Obie te maszyny są własnością RSK MiG i wykorzystywane są do prób. Ich numery burtowe pochodzą od wewnętrznych oznaczeń tego typu w biurze konstrukcyjnym MiG – izdielije 9-41 i 9-47. Pierwszy samolot seryjny z partii przeznaczonej dla Indii został oblatany 18 marca 2008 r. na zakładowym lotnisku w Łuchowicach. Obecnie gotowe do przebazowania do Indii są cztery samoloty seryjne: dwa jednomiejscowe i dwa dwumiejscowe. Formalnie należą one już do Marynarki Wojennej Indii, ale pozostawały w Rosji w celu szkolenia pilotów – ich przelot do Indii był zaplanowany na listopad tego roku. W niedługim czasie oczekiwane jest dodatkowe zamówienie na 29 samolotów (w kontrakcie z 2004 roku zostały one zapisane jako opcja), chociaż prawdopodobnie Hindusi nie będą się z tym spieszyć. Dostawa remontowanego i modernizowanego w Rosji lotniskowca INS Vikramaditya (eks- Admirał Gorszkow) została przesunięta z połowy 2008 na – wstępnie – koniec 2012 roku. Wciąż trwają negocjacje dotyczące ostatecznej ceny. Indie płaciły kolejne raty za remont i modernizację okrętu do stycznia 2007 roku, łącznie około 458 mln dolarów, ale wstrzymały wpłaty, gdy stało się jasne, że kontrakt będzie renegocjowany. W sierpniu 2009 r. Indie wznowiły finansowanie remontu okrętu i wniosły opłatę w wysokości 102 mln dolarów. Według zapowiedzi – do podpisania nowego kontraktu miało dojść podczas wizyty indyjskiego ministra obrony A. K. Antony’ego w Rosji w październiku 2009 r., ale komunikat po wizycie mówi jedynie, że „rozmowy znacznie zbliżyły obie strony do podpisania nowego porozumienia dotyczącego lotniskowca”.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 12/2009

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter